Húsvét 5. vasárnap 2021.
Bevezetés
Én vagyok a szőlőtő, ti vagytok a szőlővesszők... halljuk majd a mai, húsvét 5. vasárnapjának evangéliumában. Az Úr Jézus szebbnél-szebb példabeszédei közül kiemelkedik a szőlőtő és a szőlővessző példabeszéde. Szép a jó pásztor és a juhok, szép az Atya és a tékozló fiú példabeszéde. De ez fejezi ki legközérthetőbben Krisztus és a benne hívő kapcsolatát, a szőlővesszőnek a szőlőtőkén való maradás szükségességét ahhoz, hogy gyümölcsöt teremjen. Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket! Milyen a mi Krisztussal való kapcsolatunk? Gyümölcsöt termő e?
Kirie Litánia
Jézus Krisztus, Te vagy a szőlőtő, mi a szőlővesszők.
Add, hogy mindig együtt maradjunk Veled. Uram irgalmazz!
Jézus Krisztus Te vagy a szőlőtő, mi a szőlővesszők.
Add, hogy mindig bő gyümölcsöt termők legyünk. Krisztus irgalmazz!
Jézus Krisztus, Te vagy a szőlőtő, mi a szőlővesszők. Tudjuk, hogy Nélküled semmit sem tehetünk. Uram irgalmazz!
Evangélium után
Számunkra
szinte magától értődő mindaz, amit Jézus Krisztus mond a mai evangéliumban, az
tudni illik., hogy Ő a szőlőtő, és mi, követői, hívő keresztények vagyunk a
szőlővesszők . A keresztényeknek Krisztussal való szőlőtő és szőlővessző kapcsolata
a keresztség révén jön létre. Sajnos, ez a szőlőtő és szőlővesszői kapcsolat, ennek
ígéretes kezdete, kudarcba fulladhat, ha értelmünk birtokába jutva, nem kapjuk
meg a hitet ébresztő és tápláló oktatást.
Gyakran
megtörténik, hogy a májusi fagyok leperzselik a szőlőtőkék zsenge hajtásait. A
hitvonalán, ez történik azoknak a megkeresztelt gyermekeknek és ifjaknak
életében is, akik nem részesülnek vallásos nevelésben, s semmiféle hitoktatásban.
S áldozatul esnek a szekták igen erős tevékenységének, s az antikeresztény,
antikat-olikus áramlatok fagyhullámainak. Ezek igen sok szőlővesszőnek okozzák az
elhalását, a szőlőtőről való leszakadását.
Korunkban ugyanis
bőségesen működnek olyan erők, amelyek rabszolgává akarják tenni az embert, s veszélyeztetik
az embervoltot, az emberek hitét. Korunk jellemzője az elkereszténytelenítési folyamat
felerősítése. A minap még a Szentatyát is elítéltető mondatokat akartak megszavaztatni
az Európai Parlamenttel a liberálisok. De csúfosan, 429:55 arányban alulmaradtak.
Ennek ellenére, nemcsak a társadalomban, hanem a családban is egyre kisebb
méretekben vannak jelen a vallásos élet megjelenési formái, értékei, a vallásos
életből táplálkozó erkölcsi követelmények. Az emberek úgy élnek, mintha nem is
tudnának Krisztusról, és arról az életről, amelyet ő nyújt nekünk. Harsognak,
kiabálnak azok az erők, amelyek földi életünket alakítják, azt sugallják, csak
ez az élet fontos, semmi mással nem kell törődni.
Ma már a
hagyományos erkölcsi törvényeket semmibe veszik az emberek S e nép vezetői pedig
olyan bűnöket akarnak ránk varrni, amelyek messze idegenek minden hívő magyar embertől.
Előbb keletkezett ez az erkölcsi válság, amely oka és mélyítője a jelenlegi gazdasági
válságnak. Sok tévtanító ment szét e világba, mondja az apostol. Sok működik belőlük
ma is.
Nem ok nélkül
kötelezte Jézus apostolait, hogy tanítsanak minden népet. Nem adott parancsot a
csodatevésre, templomok építésére, egyesületek szervezésére, de arra igen, hogy
szent igéinek magvait, elvessék az emberi lelkek barázdáiban és őrködjenek a vetések
fölött, s ne engedjék, hogy Isten országának ellenségei konkolyt hintsenek a vetések
közé
A XX. század
nemzedéke véres leckét kapott arra vonatkozóan, mire vezet a téves eszmék szolgálata.
S nem tudom, milyen leckét fog kapni a XXI. század nemzedéke, hiszen nem vagyok
próféta, de félek, hogy még kegyetlenebbet, mint a mögöttünk hagyott, ha megszűnnek
a keresztények szőlővesszőkként megmaradni a szőlőtőn, ha kiiktatódik az
emberiség életéből Krisztus tanítása és annak megtartása.
A szőlőtőről
való leválás reális veszélyével számolva felvetődik a kérdés, mi a bizonyítéka
annak, hogy valaki Krisztushoz, a szőlőtőkéhez tartozik? Többnyire a belső
bizonyosságunk. Ennek pedig külső jele az istentiszteleten való buzgó jelenlétünk.
De Jézus
szavai szerint, aki benne marad, s akiben Ő marad, az bő termést hoz. A bő termés
a Krisztussal való életkapcsolatnak a legmegbízhatóbb bizonyítéka. A bő termés
pedig a Krisztus iránti szeretetből fakadó tettek. Ezért a felebaráti szeretet az,
ami megbízható jelzője Krisztushoz való tartozásunknak. Nem ok nélkül hangsúlyozza
János apostol a mai szentleckében: Ne szeressünk szóval és nyelvvel, hanem
tettel és igazsággal! Akadályozzuk meg a rabszolga társadalom kegyetlenségeinek
a visszatérését.
Mindannyian
ismerjük ezt a szót, hogy felmentés! Ha valaki beteg, eleve fel van mentve a
böjtölés aló1 vagy a szentmisén való részvétel alól. Az életben szinte minden
alól van felmentés. Csak egy valami alól nincs semmilyen körülmények között. Ez
pedig a szeretet parancsa!
Ide a
templomba elhozhatjuk gondjainkat, bánatainkat, panaszainkat, kéréseinket, de
nem hozhatjuk be haragunkat, gyűlöletünket. Hiszen Jézus követőinek lelkében
nem lehet tartós harag és gyűlölet még ebben a gyűlölködő világban sem. Amikor tehát
a szentmise kezdetén megvizsgáljuk leli-ismeretünket, az emberszeretet legyen az
első helyen, amit számon-kérünk magunktól. A mulasztással elkövetett bűneink közül
leggyakoriabbak az elmulasztott szeretetgyakorlatok.
Mit használ az
embernek, ha az egész világot megnyeri is de lelkének kárát vallja? Mit használna
egy édesanyának, ha lakását szépen berendezné, de gyermekeit elhanyagolná? Mit
használna az apának, ha sok pénzt keresne családjának, de szívét megvonná tőlük?
Mit használna a felnőtté váló gyermeknek, ha tisztességet szerezne szüleinek
elért sikereivel, de szívében elsorvadna a szülők iránti szeretet? S mit használna
az egyháznak, ha a templomtorony égig érne, de senki sem látogatná az istentiszteletet?
És mit használna az istentiszteleten való jelenlét, ha nem erősítené a hívek
egymás közötti testvéri kapcsolatát?
A templomban
ugyanis nem csupán Istennel kell találkoznunk, hanem az emberekkel is. Az
Istennel is csak az találkozhat, aki találkozik embertársaival is. A szentmise
nem Isten és az én ügyem, hanem Isten gyermekeinek a közös együttléte azoknak,
akiknek élő a kapcsolatuk Krisztussal, a szőlőtővel és ezért bőséges és maradandó
termést hoznak hétköznapjaik folyamán is, hogy krisztusibb, szolidárisabb, békésebb,
s boldogabb legyen ez a világ!
Ámen