Évközi 26. vasárnap
Bevezetés
Szent Pál apostol a Timóteushoz
címzett leveleket Kr. u. 65 körül írta. Az első levélben olvashatjuk:
„Akik meg akarnak gazdagodni, kísértésbe esnek, sok esztelen és káros kívánság kelepcéjébe, amelyek romlásba és kárhozatba döntik az embert. Minden baj gyökere ugyanis a pénz utáni sóvárgás. Így néhányan, akik törik magukat utána, már elpártoltak a hittől, és sok bajba keveredtek” (1Tim 6,9-10). Közel kétezer évvel ezelőtt leírt szavak ezek, a kereszténység kezdetén, és mégis mintha most írták volna azokat.
Kirié litánia
Urunk!
Bocsásd meg, hogy oly sok mindent megígértünk Neked, és nem teljesítettük.
Uram, irgalmazz!
Urunk!
Bocsásd meg, hogy oly sok mindent megígértünk embertestvéreinknek, és
cserbenhagytuk őket. Krisztus kegyelmezz!
Urunk! Bocsáss meg nekünk, hogy megígérjük, hogy ezt, vagy azt a vétkünket elhagyjuk, és mégsem hagyjuk el. Uram, irgalmazz!
Evangélium után
Akiket szíven talál a mi anyagias
világunkban e szentpáli tanítás, azt hiszem, Szent Pált szívesen elküldenék a
halálba, csak ilyeneket ne kelljen hallaniuk.
Ő pedig nem tenne mást, mint
elénk tenné az evangéliumokat, s Krisztus példabeszédei közül felütné ott, ahol
a Mester arról szól, hogy a bogáncsok közé hullott mag azt jelenti, hogy „hallják
ugyan a tanítást, de a világ gondjai, csalóka
gazdagság és a többi vágy szívükbe hatol, elfojtja az isteni szót,
úgyhogy terméketlen marad” (Mk 4,19).
Felütné még Szent Pál a gazdag
ifjúról szóló részt, amikor nem tudta elfogadni Krisztus hívását, „elszomorodott,
mert nagy vagyona volt.” (Mk
10,22). Az Üdvözítő szívét pedig a gazdag ifjú viselkedése szomorította el: „Tanítványaihoz
fordult: „Mily nehezen jut be a gazdag
az Isten országába!” (Mk 10,23).
Idézné a mai evangéliumi szakaszt
is.
„Volt egy gazdag ember. Bíborba
és patyolatba öltözködött, és mindennap dúsan lakmározott. Volt egy Lázár nevű
koldus is, ez ott feküdt a kapuja előtt, tele fekélyekkel. Szívesen jóllakott
volna az ételmaradékból, ami a gazdag ember asztaláról lehullott, de abból sem
adtak neki. Csak a kutyák jöttek, és nyalogatták sebeit.” (Lk 16,19-21).
Íme, a világ nagy ellentétei.
Gazdagság és szegénység. Az egyik pazarol, a másik nélkülöz. Annak ellenére,
hogy mindenkinek egyformán joga lenne az emberhez méltó élethez.
Az imént hallott példabeszéd
zavarba hozhatja a hívő hallgatót is.
Eszükbe juttathatja azt a gyakran
emlegetett vádat, amely szerint a vallás, a kereszténység túlvilági mesékkel
vigasztalja a szegényeket. Azokat, akik nem meríthettek a bőség kosarából, mert
mások mohón, s a kelleténél többet merítettek abból, s nekik már nem maradt
miből meríteni.
E vád hangoztatói szerint a kereszténység
azt mondja: „Tűrjetek, majd a túlvilágon mindenért kárpótol benneteket a jó
Isten.”
Félreértenénk a példabeszéd
értelmét, ha úgy értelmeznénk, hogy a szegények vigasztalására szolgál e
példabeszéd. Az Úr Jézus a mennyei boldogsággal nem a szegény Lázárt
vigasztalja, hanem a szívtelen gazdagot fenyegeti.
Az éhező Lázárt úgy állítja
elénk, mint a gazdagságban élő
emberiség szégyenét. Kicsit ehhez hasonlót tesz a TV is, amikor ha pár
pillanatra is, de a jólétben élők, a dúsgazdagok szeme elé tárja az éhező
embereket, a csonttá és bőrré lesoványodott gyermekeket és aggokat.
Ugyanis súlyosan vétkeznek minden
korban és mindenütt azok a szívtelen gazdagok, akik kapzsiságukkal,
harácsolásukkal, szegénységbe, nyomorba taszítják ember-testvéreiket.
Számukra, a jézusi tanítás szerint,
nincs hely az Isten országában. Ők a kereszténység tagadói, s lejáratói a nem
keresztény kultúrájú népek előtt. Akik nem ismerik fel Jézust a nélkülöző embertestvéreikben,
azok megdöbbenve hallhatják e napokban a harmadik világ indulatos kritikáját és
hallhatják majd a végítélet napján az Úr Jézus eme szavait: „Nem ismerlek
titeket!”
Nem folytathatunk struccpolitikát.
Napjainkban sok millió ember éhezik, és sok tízezer ember hal éhhalált naponta.
Mégsem azon törik az illetékesek a fejüket, hogy hogyan juttassanak élelmet a
megtermelt fölöslegeikből, túltermelésből adódó, eladatlan készleteikből az
éhezőknek, hanem sokkalta inkább azon, hogy a föld egyik részéről a föld másik
részére, hogyan juttassanak el fegyvereket az egymás ellen kegyetlen,
testvérgyilkos, és népirtó háborút folytatókhoz.
A világban tapasztalható sok igazságtalanságnak,
kegyetlenségnek, szenvedésnek és nyomornak, nem az Úr Isten az oka!
A kínpadot, a korbácsot, a börtönt,
a rabszolgaságot, a fegyvereket, a bombákat, az atombombákat, a rakétákat az
ember hozta létre, nem pedig az Isten. A szegénységnek és nyomornak is az ember
az oka, s nem az Úr Isten!
Kedves jó Testvérem! Veled együtt
én is jól tudom, hogy e világméretű problémákat megoldani nem tudom, hogy az
egész világ sebeit nem orvosolhatom.
A mai evangélium azonban nem akar
nyugton hagyni bennünket e kérdésekkel kapcsolatban, hanem azt akarja, hogy
keressük és segítsük emberhez méltó élethez a mi Lázárainkat, hallgassunk
Mózesre és a prófétákra, főként pedig az Urunk Jézus Krisztusra, aki nagy árat
fizetett azért, hogy mindannyiunkon segítsen:
„Ő, a gazdag szegénnyé lett, hogy
szegénysége által meggazdagodjunk” (2Kor 8,9) a leg-értékesebbel, az örök
élettel.
Ámen.