Évközi 32. vasárnap
Bevezetés
A mai, évközi 32. vasárnap evangéliumában
a szadduceusok Jézussal folytatott ironikus vitáját fogjuk hallani. Kitalált,
lehetetlen tanmeséjükkel érvelnek az örök élet ellen.
Népünk mai szadduceusai, hasonló ateista
elvekkel mossák ki népünk tudatából a túlvilági élet hitét, és kifinomult
módszereikkel kényszerítik a hit nélküli életet népünkre.
Gondolkodtunk-e már azon, hogy ennek milyen következményei vannak szellemi, anyagi, erkölcsi és érzelmi vonalon? Közeli és távoli jövőkép nélkül, céltalanul, a megsemmisülés tudatával élni? Mit teszünk mi azért, hogy az ateista métely, ne mételyezzen tovább bennünket sem egyénileg, sem közösségileg? Itt a nagy lehetőség!
Kirié
litánia
Urunk Jézus! Bocsásd meg, az örökélet
hitében való ingadozásainkat. Uram, irgalmazz!
Urunk Jézus! Bocsásd meg az örökélet
elérését veszélyeztető vétkeinket! Krisztus kegyelmezz!
Urunk Jézus! Bocsásd meg, hogy nem lépünk fel határozottabban a házasságot kikezdő tanokkal szemben. Uram irgalmazz!
Evangélium
után
Lukács evangéliumából a feltámadás kérdése
című szakaszt (Lk 20,27–38) olvastatja föl az évközi harminckettedik vasárnapon
az Egyház. Az ismert történet szerint a szadduceusok, az ókori zsidóság azon
elöljáró csoportja, amelynek tagjai tagadták a feltámadást, az alábbi elméleti
kérdéssel próbálták meg sarokba szorítani Jézust: a feltámadáskor kinek az
asszonya lesz az a nő, aki a földi életben a sorban elhunyt hét fivér
mindegyikének felesége volt? A felvetés a mózesi törvényekben gyökerezik: miszerint
ha valakinek gyermek nélkül hal meg a testvére, köteles nőül venni az özvegyet,
hogy „támasszon utódot testvérének”.
A szigorú rendelkezésnek, miként a mózesi
törvényeknek általában, praktikus oka volt: ha egy zsidó férfinak genetikailag
nem is lehetett, legalább jogi értelemben legyen örököse. Jézus, mint
általában, közérthetően kezd bele a válaszába – „a világ fiai nősülnek és
férjhez mennek”–, majd az ószövetségi iratokban való jártasságát megcsillantva
folytatja azt.
A mai világunkban különösen életszerűtlen
a mózesi törvények eme passzusa. A törvény arról árulkodik, hogy a családi
kötelék – ószövetségi szóhasználattal: a vér parancsa – mindenekfölött áll.
A család szentsége természetesen ma is a
keresztény tanok egyik sarkalatos pontja. Csak éppen az egyház már nem szab,
nem szabhat meg polgári törvényeket, sőt már a rosszallását sem nagyon fejezheti
ki, inkább csak szelíden kérleli a világiakat. Elveszítette az Európai Unióval
szemben a legelemibb szellemi ütközetet, így az unió alapokmányába nem került
be a keresztény gyökerekre való hivatkozás. A gender ideológia viszont öles
léptekkel közelít családjaink, normális identitásunk szétrombolását célozva.
Ebből fakadóan nincs kétségbevonhatatlan,
megfellebbezhetetlen érték, ezért relativizálható minden, de minden a jog
eszközeivel. Így például a család fogalma is.
Az újkori szaddúceusok is hasonlóan
gondolkodnak, mint a Jézus korabeliek. Nekik is központi kérdésük a nősülés,
mégpedig a többszöri nősülés, a házasságkötés előtti együttélés, vagy a házasságkötést
kiiktató puszta együttélés, földi örömök hajszolása. Ma már minden második házasság
válással végződik, és deviáns együttélési formákat is családi közösségként
akarnak elfogadtatni. Sőt! Nem a mózesi törvények szerint, hanem mesterséges
eszközökkel, még utódokat is biztosítani.
És ezzel párhuzamosan, szkeptikus, s
ironikus magatartás a halálon túli élettel szemben!
Testvéreim! A valóságot, a problémákat
tudomásul kell venni és időben és gyökereinél kell orvosolni. A
közvélemény-kutatók igyekeznek kimutatni, hogy az emberek jelentős része, sőt a
keresztények közül is sokan – a mai modern szaddúceusok –nem hisznek az
örökéletben.
Kedves Testvérek! Evangéliumban hallott
Jézusi szavakat idézek: „akik méltók rá, hogy eljussanak a másik világba és a halálból
való feltámadásra, nem nősülnek, s nem is mennek férjhez”, mert Isten sokkal
szebb világot készített, mint sem azt el tudnánk képzelni.
Mennyire szomorú lehet most Jézus, hogy az
emberek elmennek nagyszerű meghívása mellett, és nem kérnek az örökkévalóságból.
Mi, akik itt vagyunk, ne okozzuk Jézusnak ezt a szomorúságot, hanem engedjük
szívünkbe a Szentlelket, aki fölserkenti bennünk azon igazi örök élet utáni
vágyat, amelyet „emberi szem nem látott, fül nem hallott, emberi szív föl nem
fogott, amit Isten azoknak kész tett, akik őt szeretik.”
Ámen.