Karácsony
Bevezetés
Jézus születésére emlékezünk. A betlehemei puszta
világra szóló eseményére. Híre immár két évezrede lázban tartja az emberiség
nagy többségét. Karácsonykor csillognak a szemek és egymás keblére borulnak az
emberek, és a krisztushívők ajkáról örömmel száll az angyali ének: „Dicsősség a
magasságban Istennek és békesség a földön a jóakaratú embereknek!”
Hogy dicsősség és békesség ragyogja szívünket, vizsgáljuk meg lelkiismeretünket!
Kirié litánia
Jézus
Krisztus, Téged elküldött az Atya, hogy gyógyítsd a megtört szívűeket Uram
irgalmazz nekünk!
Jézus
Krisztus, Te eljöttél hozzánk, hogy hívjad a bűnös embereket. Krisztus kegyelmezz nekünk!
Jézus Krisztus! Add, hogy Igaz hittel, gyermek szívvel, a világgal kibékülve ünnepeljük szent születésedet! Uram irgalmazz!
Evangélium után
Szent
karácsony ünnepén még azok a keresztények is, akik talán az egész év folyamán
elkerülik a templomot, ilyenkor ünnepelni akarnak. Ünnepelni a gyertyafényes
karácsonyfa előtt, ünnepelni a karácsonyi dallamoktól zengő fenyőillatos templomokban.
Mikor
pedig a szentmisében fölcsendül ajkunkon a betlehemi angyalok éneke: „Dicsőség
a magasságban Istennek”, mindenki elérzékenyül, és úgy véli: ez a ragyogó ünnep
valóban Isten dicsőségét hirdeti.
Most
azonban álljunk meg néhány percre és gondoljuk meg: az első betlehemi éjszakán
majdnem minden másképp történt. Nem díszes oltár, nem fénybe öltözött templom
és nem harangok zúgása köszöntötte az isteni Gyermeket. Nem bársony és selyem, hanem
háziszőttes pólya takarta melegre vágyó testét. Nem fogadták lelkes tömegek,
csak Mária és József, majd az egyszerű pász-torok tették eléje szívük aranyát.
Ezért
különös, szinte érthetetlen, midőn angyali ének csendül az éjszakában és még
különösebb az, amit énekelnek. „Dicsőség a magasságban Istennek!”
Kérdezem:
Nem tévedtek az angyalok? Vajon ez a szegényes istálló, a jászol, az állatok
leheletéből született meleg, ezek hirdetnék Isten dicsőségét? Nincsenek itt
éljent kiáltó tömegek, nincs itt fény és pompa, csak a csöndes éjszaka teríti
csillag-csipkés palástját az isteni Kisdedre. Ó, Urunk Istenünk, hát ez lenne,
ilyen lenne a Te dicsőséged?
Őszintén
bevalljuk, nem értjük az angyalok énekét, mert mi emberek egészen másképp
gondolkozunk a dicsőségről.
1810.
augusztus 13.-án a világhódító Napóleon gyermeke születését várta. Egész Európa
feszült figyelemmel nézett a nagy esemény elé. Hercegnők, tábornokok, csupa
előkelőségek utaztak Versailles-be, hogy a gyermekét váró császárnő, Mária
Lujza közelében lehessenek.
Az
újszülött számára két ágyat készítettek. Egy kéket, ha a gyermek fiú lesz és
egy rózsaszínűt, ha lány. Párizs népe aranybölcsőt ajándékozott a császárnak.
Végre hosszú várakozás után megvitték a hírt Napóleonnak: fiúgyermeke
született. Ezek után 101 ágyúlövés és hatalmas lelkesedés köszöntötte az
újszülöttet. Íme, ez a születés valóban ünnepélyes, dicsőséges volt mindenki
szemében.
Ám
Jézus születését – ezt az ismeretlenség homályában lejátszó-dó eseményt –
hogyan lehetne dicsőségesnek neveznünk? Ismételten kérdezem: Nem tévedtek a betlehemi
angyalok?
Nem,
ők nem tévedtek és igazat énekeltek. Betlehem, az istálló valóban Isten
dicsőségét hirdeti. Az Isten fiának eljövetele az egész világ tudomására hozta:
minket, embereket, szeret az Isten. Ő ugyanis abban találja dicsőségét, hogy
kiárasztja szíve szeretetét. Isten dicsősége nem azáltal mutatkozik meg igazán,
hogy a világmindenség kápráztató színjátékával megcsillogtatja előttünk
hatalmát és gazdagságát. Isten dicsősége nem abban nyilatkozik meg, hogy a bűnt
megtorolja, és igazsága pallosát megsuhogtatja fölöttünk.
Isten
legnagyobb dicsősége: az ő szeretete. Mikor egyszülött Fiát a földre küldte,
nem kért semmit sem tőlünk. Nem igényelt semmit a föld cifra rongyaiból. Nem
azért jött, hogy kérjen, hanem, hogy adjon. Születésével kinyilatkoztatta: a
földön minden csak por és hamu a szeretet aranyához mérve.
Nem
szép szavakkal, hanem emberré alázódásával hirdette meg: Isten igazi dicsősége
az ő szeretete. Ezért igazuk van a karácsonyi angyaloknak, mikor Isten dicsőségéről
zengedeznek. Isten nem úgy gondolkozik, mint mi, gyarló emberek. Szerinte
minden aranynál értékesebb a szeretet aranya. Minden hatalomnál erősebb a
szeretet hatalma. Minden éneknél szebb a szeretet éneke. Minden dicsőségnél
nagyobb a szeretet dicsősége.
Senkinek
sincs akkora dicsősége, mint Istenünknek, mert senkinek sincs az övénél nagyobb
szeretete. Ezzel tanít meg minket is arra, hogy az embernek is igazi dicsősége
az ő szeretete. Nem a zakatoló gépek, nem a világűrben száguldó űrszondák és
űrhajók, nem a rakéták, nem is rakétaelhárító, rakétapajzs, önmagában még a
tudomány és a technika sem igazi dicsősége, hanem a szeretet.
Meg
kell érteniük ezt fér-fiaknak és nőknek egyaránt! A férfiaknak, akik oly
szívesen ülnek, vagy ülnének a hatalom kormánykereke mellé. A férfiak dicsősége
sem lehet más, mint az irgalom, mint a szeretet, ami a tudomány erőit az emberiség
boldogságának szolgálatába állítja. A férfiak dicsősége is az a szeretet, mely
védi a gyengéket, békét teremt a családok és nemzetek között.
Azután,
az asszonyoknak sem szabad megfeledkezniük arról, hogy a szeretet soha el nem
hervadó rózsáiból kell megfonniuk dicsőségük koszorúját. A fiatalság, a szépség
mulandó és elsüllyed az időskor ráncaiban. Az asszonyok dicsősége sem lehet
más, mint a szeretet áldozatos szolgálata.
Karácsony
ünnepe mindannyiunk számára azt hirdeti: csak akkor vagyunk méltók odaállni
Jézus jászola elé, csak akkor vehetjük ajkunkra az angyalok énekét, ha jómagunk
is a szeretetben látjuk, keressük és találjuk meg dicsőségünket.
Ez
a felismerés azonban ne csak egyetlen napra szorítkozzék! Ne csak egy napig,
hanem az egész esztendőben éljünk karácsonyi éle-tet. Legyünk, mert lehetünk
olyan keresztények, akik a szeretet szol-gálatában keressük és találjuk meg
igazi dicsőségünket, saját magunk és nemzetünk boldogulását.
Ámen.