Ünnepi szentmise 2018
Bevezetés
A liturgikus köszöntés után szentmisénk
kezdetén szeretettel köszöntök minden kedves testvért, aki velünk ünnepel.
Különös szeretettel köszöntöm azokat a
kedves testvéreket is, akik rokonaik karácsonyi meglátogatása alkalmából jöttek
el ebbe a templomba karácsonyt ünnepelni.
E nap, ujjongó örömmel emlékezünk a
világtörténelem egyik legcsendesebb és legtitokzatosabb pillanatára, amikor egy
ártatlan csöppség pici testében, Földünkre lépett az Isten és megajándékozott
szeretetével és békéjével.
Hogy méltóképpen, és örömmel
ünnepelhessünk, vizsgáljuk meg lelkiismeretünket, és bánjuk meg vétkeinket.
Kirié
litánia
Urunk! Add, hogy tiszta lélekkel boruljunk
le jászolod előtt. Uram irgalmazz!
Urunk! Add, hogy tiszta élekkel
járulhassunk szent asztalodhoz. Krisztus kegyelmezz!
Urunk! Add, hogy őszinte szeretet lakozzék a szívünkben, ne csak ma, hanem az év minden napján embertestvéreink iránt. Uram irgalmazz!
Evangélium
után
Szent karácsonyt, hitünk legszebb ünnepét ünnepeljük,
amikor a közös öröm testvérré ölel mindannyiunkat. A hívő világ közös nagy
öröme hozott el ide a templomba is, Jézus jászolához. Szemünkben ott ragyognak
a karácsonyfák fényei, fülünkbe esengenek gyermekeink és unokáink kacagásai.
Most pedig csatlakozni szeretnénk a betlehemi pásztorokhoz, hogy köszöntést
mondjunk a Kisdednek, aki váltságot hozott az embereknek.
Miért jön el e nap a templomba a még nem
hívő is? Vajon miért emelkedik ki a mai nap az év 365 éjjele közül, mi
öltözteti ünnepi fényességbe?
Mi hívő emberek jól tudjuk, hogy ez az
ünnepi fényesség a szegényes betlehemi barlangból a szegényes istállóból árad e
világra. Jézus születése ugyanis új korszakot nyitott az emberiség életében.
Megfelezte az emberiség történetét. Kettéosztotta azt Krisztus előttire és
Krisztus utánira. S kettéosztotta az emberiséget Krisztussal tartó és Krisztus
nélkül élő emberekre.
Azon a szent éjszakán is szerte a földön
sok édesanya örvendezett gyermeke születésének. Mi azonban ma egy olyan
gyermeket ünneplünk, aki nemcsak egy családnak, hanem minden idők emberének
örömhírt jelent.
Augustus császár születésnapját, aki Jézus
születésének idején volt a Római Birodalom istenített uralkodója, ma már sehol
nem ünneplik. A legszegényebb embereknek sem jut eszükbe, hogy reá gondoljanak,
dicsőségét zengjék és hálát mondjanak neki. A kis Jézus születése ma is ünnep
az egész világon, a szegényes otthonokban csakúgy, mint a királyi palotákban.
Pedig nagyon szegény barlangistállóban látta meg a világot.
Miért van ez így? Miféle gyermek az, aki
ma is jászolához vonzza az emberek millióit? Miféle gyermek az, akit nem
tudnunk elfelejteni? Miféle gyermek az, akit ölelő karok, megnyílt szívek,
illetve bezárt kapuk és gyilkos Heródesek várnak? Ki az a gyermek, akinek
mosolya annyi gyermek arcán fakaszt önfeledt ártatlan mosolyt? Mit hozott
nekünk? Mivel érdemelte ki ezt a világra szóló ünneplést? Miféle kincseket rejt
a betlehemi barlang, amely ma is lázba hozza a kincskereső emberi szíveket?
Mi keresztények jól ismerjük a választ.
Ez a gyermek Istennek emberré lett Fia! A
megtestesült Örök Ige!
Jól tudjuk: A megtestesülés csodájának, s
karácsony titkának csak egyetlen magyarázata van: a szeretet! A szeretet és
könyörület hozta le közénk az Isten Fiát, hogy velünk sorsközösséget vállaljon,
s tanításával, életével, szenvedésével és kereszthalálával jobbra fordítsa örök
sorsunkat. A betlehemi barlang fennen hirdeti: Úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött Fiát adta oda érte, hogy aki benne hisz el ne vesszen.
A betlehemi Kisded, a könyörülő s irgalmas
nagy Isten ajándéka az emberiségnek!
Hosszú évmillióknak kellett elmúlni, amíg
az emberiség megkapta ezt az ajándékot. És ki tudja, mennyi időnek kell
eltelni, amíg az emberiség, minden ember, el is fogadja ezt az ajándékot. Széjjel
nézve e világban, határainkon innen, és határainkon túl, bármilyen hihetetlenül
hangzik is, de Káin vére folyik az emberi erekben. És sokan nem hajlandók még
ma sem testvérként fogadni és köszönteni Jézust, s testvérként elfogadni valamennyi
embert!
Minden jó szülő örül gyermeke
születésének. Akkor is, ha arra gondol, hogy gyermeke nem neki született.
Jézusról azonban tudjuk, hogy nekünk született. Értünk, s a mi üdvösségünkért,
s földi és örök boldogságunkért jött a földre!
Minden ember magának születik, még az
édesanya sem kezelheti úgy gyermeket, mint saját tulajdonát; még a magzati
életűt sem! Minden ember magának születik és nem azért, hogy kegyetlen
zsarnokok, diktátorok szolgaságba alázzák. Minden ember magának születik és nem
azért, hogy gépek rabszolgája, s a hatalmasok kizsákmányoltja legyen. - Minden
ember magának születik és nem háborús kalandorok ágyútöltelékének. - Minden
ember magának születik és nem azért, hogy az egymást váltogató izmusok
könnyebben, vagy nehezebben megszerezhető eszköze legyen.
Csak egy gyermekről tudunk, aki az Atya
akaratából, nem önmagának, hanem nekünk született. És ez a betlehemi Kisded,
Jézus Krisztus! – Aki értünk emberekért, a mi üdvösségünkért leszállott a menyből
és emberré lett.
Ó, emberek, gondoljatok ma rá,
Ki rómaihoz, barbárhoz, zsidóhoz,
A kerek föld mindegyik gyermekéhez
Egy üzenettel jött: Szeressetek!
Ó, emberek, gondoljatok ma rá!