Évközi 17. vasárnap 2018
Bevezetés
A
mai vasárnap evangéliuma első része annak az 5 vasárnapon át hallható
úgynevezett eucharisztikus beszédnek, amely János evangéliumának talán legszebb
része. Aki János evangéliumát figyelmesen olvassa, rögtön szembetűnik neki az,
hogy az utolsó vacsora elbeszéléséből hiányzik az Eucharisztia alapításának
elbeszélése. De, hogy az Eucharisztia, mint a kereszténység legfontosabb
szentsége és Jézus Krisztus megváltó művének a történelem végéig való megjelenítése
nem hiányzik, arra példa az eucharisztikus beszéd. Ennek az eucharisztikus
beszédnek mintegy előkészítése a ma hallott közismert csodája Jézusnak: a
csodálatos kenyérszaporítás
Kirié litánia
Urunk!
Bocsásd meg, hogy nehezen vesszük észre a kenyérszaporítás és az Eucharisztia közötti
kapcsolatot Uram, irgalmazz!
Urunk!
Bocsásd meg, hogy nem vesszük észre a kenyérszaporítás csodájából a nekünk
szóló gondolatokat. Krisztus, kegyelmezz!
Urunk!
Bocsásd meg, hogy nem készülünk kellően a 20 eucharisztikus kongresszusra.
Uram, irgalmazz!
Evangélium után
Minden
ember számára, aki vállalkozik a tanításra, örömére szolgál a hallgatók, a
tanulók befogadó magatartása. Ebben is megnyilatkozik emberségünk egyik
legnemesebb sajátossága: a szellemi, a lelki kincsek értékelése.
Akkor
emelkedünk emberségünk csúcsára, ha a testi táplálékon, az anyagi javakon túl
lelki, szellemi táplálékra is vágyakozunk. Ennek megtapasztalása örömmel
töltötte el Jézus isteni szívét, és méltán nevezte boldogoknak tanításának
hallgatóit és megtartóit. Ezzel „érdemelte ki” a köréje sereglett nagy tömeg,
hogy gondoskodjék testi táplálásukról is.
Az
evangéliumban hallottak szerint, legelőször apostolai előtt nyilvánítja ki azt
a szándékát, hogy lelkes hallgatóságát megvendégeli. Fülöp apostol józan
realizmussal elutasítja ennek lehetőségét. Tisztában van azzal, hogy igen sokba
kerülne a szükséges élelmiszerek megvásárlása, és nem lenne elég az a szerény
összeg, ami az ő közös kasszájukban található. Nem is szólva arról, hogy itt a
pusztaságban nem is lehet élelmiszert vásárolni.
János
apostol azonban megjegyzi, hogy ezzel a provokatív kérdéssel Jézus ismét
próbára akarta tenni apostolai hitét. Ő ugyanis tudta, hogy mit fog cselekedni.
Ismét úgy akart bemutatkozni előttük, mint a meglepetések Mestere.
András
apostol is értesült Jézus szándékáról, ezért megjegyezte: Van itt egy fiú,
akinek van öt árpakenyere és két hala, de tette hozzá, mi ez ennyi embernek?
Minden
bizonnyal örömmel tekintett Jézus arra a fiúra, aki hajlandónak mutatkozott a
magával hozott szerény ennivalót Jézusnak ajándékozni.
Jézus
mégis megrendezi ezt a búcsúvacsorát, S tabutörő módon cselekszik.
Egy
asztalhoz ül a bűnösökkel és vámszedőkkel, mindenféle családdal, farizeusokkal,
a „leprás Simon”-nal. Sőt amikor egy területet elhagy, gyakorta búcsú bankettet
tart azoknak, akik közel kerültek hozzá. - Jézussal bárki egy asztalhoz ülhet,
bűnös, pogány, vagy szegény, vagy megvetett gazdag, de egy fontos dolgot elvár
Jézus. Aki vele egy asztalhoz telepedik, más emberként kelljen fel onnan, mint
ahogyan leült.
A
tömeg nem is veszi észre azonnal a csodát. Letelepszik, eszik, és jól érzi
magát. Amikor pedig jóllaktak, szólt tanítványainak.
„Szedjétek
össze a maradékot, hogy semmi ne vesszen kárba.” Jézus ezen mondatában is van
nekünk is szóló tanítás.
A
világszerte megtermelt és megfőzött étel harmada a kukában végzi. – olvasom egy
cikkben. Mindezért úgymond a jóléti társadalom a hibás. A pocsékolás méretei
döbbenetesek:
A
világon egy év alatt kidobott ennivaló értéke megegyezik Magyarország 14 havi
GDP-jével. 3 Genfi-tavat lehetne megtölteni azzal a vízmennyiséggel, ami az
élelmiszer-pazarlás miatt évente a világban kárba veszik.
Mindez
azért nem olyan új, mint hisszük, hisz már a rómaiak is pocsékoltak. „A
lakomázók csak azért esznek, hogy hányjanak és hánynak azért, hogy egyenek.” –
panaszkodott egykor Seneca. Mennyivel rokonszenvesebb ez, mint a kukába dobás? Azért
pocsékolunk, mert civilizációnk nem kínál hiteles és valós kihívásokat. Ha
megosztanánk csak a maradékot, mindenkinek jutna bőségesen.
Jézus
kenyérszaporítása, nem politikai kortes ebéd, s sem kortes gulyás. S nem ingyen
osztogatott, s lejárt szavatosságú élelmiszer a voksokért. Nem olcsón vásárolt
népszerűség, hanem mint azt a későbbi eucharisztikus beszédből megtudjuk. Jézus
célja egy asztalhoz ültetni az embereket Istennel, és helyre állítani a
megszakadt kapcsolatot Isten és ember, ember és ember között.
Szent
János evangéliumában a kenyérszaporítás leírása megelőzi az Úr Jézusnak a kafarnaumi
zsinagógában kijelentett ígéretét az Eucharisztiáról. Jézus Krisztus az utolsó
vacsorán, amikor együtt ünnepelte az ószövetségi húsvétot a tizenkettővel, a
kenyeret és a bort testévé és vérévé változtatta, és apostolaira. illetve
utódaikra bízta ennek állandó megünneplését. Meghagyásával az ő szentségi színeváltozásában,
az Eucharisztiában vándorlásunk társa lett.
A
valóságos velünk maradásának látható szentsége tehát az Eucharisztia. Az első
keresztények, az Apostolok cselekedetei szerint, kenyértörésnek nevezték az
Eucharisztia ünnepét, amelyet a keresztények házaiban ünnepeltek az
apostolokkal. Mai neve a szentmise. A keleti keresztények szentliturgiának
nevezik.
A
XIX. század vége óta Isten földi népe hitünk megújítása jegyében négyévenként Nemzetközi
Eucharisztikus Kongresszusokon ünnepli meg Krisztus szentségi jelenlétét. A következő
Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusi 2020-ban Budapesten rendezik meg.
Méltó
módon készüljünk megünneplésére.
Ámen.