Nagyböjt 1.
vasárnapja 2017
Bevezetés
A mai Igeliturgia olvasmányaiban központi
szereplő a Sátán. A zsidó és keresztény kultúrkörben élő emberek tudják, hogy
az emberiség tragédiája azzal kezdődött, hogy hitt a Nagy Ígérgetőnek, a
Hazugság Atyjának. De semmi sem lett abból, amit ígért, sőt annak ellenkezője.
Hiszünk e mi napjaink nagy Ígérgetőinek, a hazugságok Hirdetőinek? Vizsgáljuk
meg lelkiismeretünket.
Kirié
litánia
Urunk! Bocsásd meg, hogy még mindig meg
tudnak ingatni bennünket a Nagy Ígérgetőnek, a Hazugság Atyjának mai szószólói.
Uram irgalmazz!
Urunk! Bocsásd meg, hogy annak ellenére,
hogy tudjuk, „nemcsak kenyérrel él az ember, hanem Isten igéjével”, mi mégis
oly gyakran elhanyagoljuk lelkünk Isten igéjével való táplálását. Krisztus
kegyelmezz!
Urunk! Te mondtad, hogy „Írva van. Egyedül
a te Uradat-istenedet imádd, és csak neki szolgálj”, mi mégis oly gyakran nem
Téged, hanem a Mammont imádjuk és nem Neked, hanem neki szolgálunk. Uram,
irgalmazz!
Evangélium
után
A Jézus megkísértéséről szóló, most
felolvasott evangéliumi szakasz, az evangéliumok talán legmerészebb története.
Mindenképpen történeti ténynek kell
tekinteni Jézus megkísérté-sét. Ilyen történetet biztosan nem találtak volna ki
a személyéért lelkesedő apostolok, és Jézus isteni személyét oly
szenvedélyesen védő keresztény atyák pedig nem engedték volna meg, hogy a
népies mesék világából vett képekkel ilyen történetet beemeljenek a kánoni evangéliumba.
Mi a történet mondanivalója?
A Keresztelő Szent János és az Izaiás
jövendölte Messiás-kép közötti ütközés, amely Jézus lelkében lejátszódott
működése kezdetén. Ha jól megfigyeljük a kétségtelenül színes irodalmi
formában és mitikus köntösben előadott jeleneteket, akkor a konfliktus gyökere
Jézus messiási elképzelései és a népies
messiási elképzelések között feszülő ellentétekben keresendő.
A Keresztelő János elképzelte ítélő,
büntető Messiás és az Izaiás által megjövendölt vigasztaló és szabadító messiás
képe közötti ellentmondásban. Jézus az Izaiás-féle képet fogadta el és valósította
meg. (Iz 7,14)
Úgy tűnik, hogy a Sátán Jézust ettől
messiási küldetéstől akarja eltéríteni. Kritikával
fordul Jézus felé.
Az első kísértésével. Azt kérdezte tőle: Ha ő a Messiás, miért nem javítja meg nyomorúságos helyzetünket, a köves sivatagból miért nem csinál búzaföldeket? Jézus elutasítja: "Írva van. Nemcsak kenyérrel él az ember" Jézus küldetése nem gazdasági, de még csak nem is szociális jellegű. Ő azért jött, hogy megnyissa az ember Istenhez vezető útját.
Az első kísértésével. Azt kérdezte tőle: Ha ő a Messiás, miért nem javítja meg nyomorúságos helyzetünket, a köves sivatagból miért nem csinál búzaföldeket? Jézus elutasítja: "Írva van. Nemcsak kenyérrel él az ember" Jézus küldetése nem gazdasági, de még csak nem is szociális jellegű. Ő azért jött, hogy megnyissa az ember Istenhez vezető útját.
Egyébként is nem kövekből lett kenyereket
kell az embereknek adni. Kövekből sohasem lesznek kenyerek. De abból, amit
emberi munkával a föld terem, igen is. És egyre tökéletesebb technikával, egyre
több, minden bizonnyal legalább annyi élelmet lehetne előállítani, hogy minden
éhező embernek lehetne adni kenyeret, s nem kellene százmillióknak éhezniük, és
ezreknek éhhalált halni naponként.
Újra és újra ismételten hangsúlyozom, hogy
megszűnjék a világméretű nyomor, hogy ne éhezzenek az emberek, ahhoz arra lenne
szükség, hogy a népek vezetői ne a fegyverekre, hatalmas hadsereg fenntartására
fordítsanak naponként dollármilliókat, hanem a nyomorban élő, és éhező népek
megsegítésére, kenyérkereső munkahelyek teremtésére, az írni, olvasni nem tudó
népek kulturált és civilizált népek testvéri nagy közösségébe történő
bekapcsolására.
Ezt is százszor és százszor elmondtuk már,
és elmondjuk ezt mindaddig, míg meg nem hallják ezt azok, akik tehetnének ezért
valamit. De részükről siket fülekre talál a népek kérése.
A második kísértéssel arra akarja Jézust
biztatni, hogy alapítson egy hatalmas földi országot. Evangélium szavaival: „A
sátán egy szempillantás alatt felvonultatta a szeme előtt a földkerekség minden
országát, és azt mondta: Minden hatalmat és dicsőséget neked adok, ha leborulva
imádsz engem”
Jézus ezt is elutasítja: "Írva van:
Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!" Jézus nem akar a pénz
szolgálatába állni, hogy annak segítségével a maga uralma alá kényszerítse a
világ valamennyi országát. Nem akar működésével politikai területre lépni. Ő
Isten szolgálatában van, az ő akaratát teljesíti.
Nem így e világ hatalmasai. Ők figyelmen
kívül hagyják az Írás eme mondását: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd, és
csak neki szolgálj!" Ők bizony leborulva imádják a földkerekség országai
feletti emberellenes hatalmat gyakorló nagy Kísértőt. És olykor mi is.
A harmadik kísértéssel arra biztatja
Jézust, hogy egy látványos, csodás tettel mutassa meg hatalmát az egész nép
előtt. Jézus ezt a kísértést is elhárítja: "Az is írva van: "Ne kísértsd
Uradat, Istenedet!".
Ma is sokan vannak, különösen is a hívők
között, akik azt kérdezik: Miért nem mutatja meg az Úr csodatevő hatalmát,
miért nem pusztítja el, miért nem semmisíti meg ellenségeit, a gonoszokat?
Azért mert Jézus nem így akarja megmutatni isteni hatalmát, hanem végtelen
irgalmával.
Azért, hogy lássa a világ, hogy létezik a
Sátán. És nem tétlen. Hogy minden gonoszság mögött ott van. Hogy Ő a hazugság
atyja. Hogy tudatában legyenek a hívő emberek a péteri szavak igaz voltának,
hogy legyünk éberek, mert a Sátán, mint ordító oroszlán körül jár e világban és
keresi, kit nyeljen el.
És hogy el ne nyeljen, Jézus példáját
követve, mondjunk nemet, a bennünket az üdvösség útról letéríteni akaró Nagy
Kísértőnek. És ebben a bűnbánati szentidőben, bűnbánattal, böjttel és imával
készüljünk hitünk nagy titkának, Húsvétnak a megünneplésére.
Ámen.