Évközi 30. vasárnap. 2018
Bevezetés
Szent Márk evangéliumában két vak, a
Betszaidai és a mai szakaszban szereplő Jerikói meggyógyítása szerepel. A
betszaidai meggyógyítási módja más, mint a Jerikóé. A lényeges különbség nem a
meggyógyítás módjában van, hanem abban, hogy a Jerikói meggyógyulása, látóvá
tétele után, követi Jézust, és tanítványa lesz.
Mi, akiket hitünk már látóvá tett és tesz,
követjük e és milyen buzgón Jézust, illetve tanítását? Vizsgáljuk meg
lelkiismeretünket.
Kirié litánia
Hiszünk e mi abban, hogy a lelki vakság, a
hitetlenség, közömbösség gyógyítható? Uram irgalmazz
Hisszük e mi a Bartimeusz-nak mondott
jézusi szavakban: Hited meggyógyított Téged!” Hiszünk e mi a hit gyógyító
erejében? Krisztus kegyelmezz!
Amikor lelki sötétség vesz körül bennünket,
szoktuk e mi kérni az Urat: Mester! Add, hogy lássak! Uram irgalmazz!
Evangélium
után
Tudjuk mindannyian, hogy az ember számára
a Jóisten legnagyobb ajándéka a látás. És azt is, hogy sok embertestvérünk már
látás nélkül születik e világra, illetve később veszíti el szemevilágát. Minden
jóérzésű emberben mély együttérzés és segítőkészség él irányukban.
Azt már csak kevesebben tudják, hogy napjainkban
kb. 37 millió teljesen vak, és további 124 millió csökkent látásképességű ember
él e világban. Hazánkban kb. 45 ezer vak él és évente 6000 ember veszíti el
látását.
A testi vakság jó része ma már gyógyítható,
illetve megelőzhető lenne, ha a népek vezetői nem arzenáljuk növelésére, hanem
az emberek javára, vakok gyógyítására is fordítanának kicsiny összeget
költségvetésükben.
Jézus Jerikón halad át, a Jeruzsálembe tartó
zarándokok kíséretében. Jerikó a Pálmák városa, a jó il-latok városa. 250
méterrel a tenger szintje alatt valóságos földi paradicsom. Bartimeus ez a vak,
koldus nem gyönyörködhet hazája szépségében. Az ünnep egy kicsit ünnep az
számára is.
Bartimeus kifinomult hal-lásával az előtte
elvonuló tömeg zajából, kihallja a Jézus nevet. Ez a név számára ismert s,
reményt keltő név. Kiabálni kezd, hogy észrevegye őt Jézus. A tömeg számára
kellemetlen ez a lárma, csitítják, de ő annál inkább kiabál. Jézus Dávid Fia könyörülj
rajtam!
Jézus magához szólítja. Jézus kérdése
meglepő: Mit akarsz, hogy cselekedjem veled, hiszen a hozzákiáltó nyomorúság
nyilvánvaló. Jézus megadja ennek a vak embernek, hogy kifejezze magát, hogy
bizalma, hite az ő kérésében testet öltsön. Uram, hogy lássak.
Jézus gyógyításának indoklása még
meglepőbb. Azt, hogy a vak látóvá vált, ezt a csodát Jézus Bartimeus hitének
tulajdonítja. Menj a te hited megmentett téged.
Miért mondotta ezt néki Jézus? Miért? Mert
mintha azt mondaná a vak koldusnak: „Jogod van látni! Jogod van látni, mert van
benned hit! Jogod van látni, mert hiszed, hogy én vagyok Dávid fia! Jogod van
látni, mert hiszed, hogy meg tudlak gyógyítani téged! Jogod van látni, mert vak
létedre megláttad az esélyt a gyógyulásra! Többre van jogod, mint hallani, hogy
egy zajos tömeg kíséretében elmegy melletted az Isten Fia! Jogod van látni
Jézust, az Isten Fiát, akiben hiszel!”
Bartimeus, a jézusi menj elhangzása után,
nem megy el, hanem marad, hite nemcsak megmentette őt a vakságtól, hanem szabaddá
is tette őt Jézus követésére.
Tudjuk, hogy nemcsak testi vakság létezik,
hanem lelki vakság is.
A vak szemeinek megnyitása a nem-hívők
hitre jutását jelképezi. A hitetlenség, a kételkedés sötétségét egyedül Isten
képes eloszlatni, ő adja a hit világosságát, a hit ajándékát.
Jézus a nagy zaj közepette is meghallotta
Bartimeus kiáltását. Isten napjainkban is meghalja mindazok kérését, akik a hit
ajándékáért fordulnak hozzá. A hit az Isten-látás csodálatos élményét adja az
embernek, segítségével megláthatunk valakit, akit testi szemünkkel nem láthatunk.
A vak meggyógyítása történetében egy
nagyon apró mozzanatra érdemes odafigyelnünk, amely más-kor szinte mindig
elkerüli figyelmünket. Amikor Jézus odahívja a vakot magához, akkor ő, mielőtt
fel-ugrott és odament volna hozzá, „eldobta köntösét”. Valamiféle rongyos ruha
lehetett ez a vak Bartimeuson, amilyet a koldusok viselni szoktak. Amikor Jézus
hívja, ő azonnal el-dobja ezt a ruhát. Eldobja régi életének ruháját.
Tettének szimbolikus jelentése. Eldobja a
sötétség és a vakság köntösét. Megszabadul a lelki vakság koldusruhájától.
Nincs szüksége tovább a régi életét jelentő ruhára, mert Jézus, szimbolikusan, a
megváltott ember új ruhájába öltözteti. Jézus ráadja a világosság és a hit
ragyogó köntösét. Jézus megajándékozza az új élet ruhájával.
Újmisés jelmondatom a vad, Jézust a történelemből kiírni akaró ateizmus idején
ez volt: Iesus Christus ipse est heri, hodie et in saecula. Jézus Krisztus
ugyanaz tegnap, ma és mindörökké. Jézus Krisztus tegnap ma és mindörökké
aktuális. Jézus ma is időszerű. Különösen is az, az újraéledni akaró, lelki
vakságából gyógyulni akaró, újra hívővé válni akaró, a hit által új látásmódra
törekvő hazánkban, ahol emberek közül egyre többen mondják napjainkban a költővel:
Hiszek hitetlenül Istenben,
Mert hinni akarok,
Mert sohse volt úgy rászorulva
Sem élő, sem halott.
Miként a vak Bartimeusz eldobta
koldusrongyait, mikor hívta őt Jézus, úgy dobjuk el mi is, valamennyien e
hazában, lelki vakságunk régi, rongyos köntösét, a hitetlenség hitvány ruháját
és siessünk Jézushoz, aki a hit új ruhájába öltöztet minket, egyénileg és
közösségileg!
Ámen.