Vízkereszt 2019
Bölcsek
jöttek napkeletről”
Bevezetés
A mai ünnep evangéliumában a napkeleti
bölcsekről szóló elbeszélésben, a csillag, Heródes, a főpapok, s a bölcsek
vonhatják magukra a figyelmünket.
Számunkra az említettek közül ki, vagy kik
a rokonszenvesek? Úgy gondolom, hogy a betlehemi Kisded előtt leboruló bölcsek.
Tudunk e mi hozzájuk hasonló élő hittel
leborulni a Kisded előtt? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket
Kirié
litánia
Jézus Krisztus, Akiben beteljesedtek a
jövendölések és ígéretek: Uram, irgalmazz!
Jézus Krisztus, Akiben Isten kiárasztotta
irgalmát az egész emberiségre. Krisztus, kegyelmezz!
Jézus Krisztus, Aki a Benned hívőknek
megadod, hogy meglássák Istent. Uram, irgalmazz!
Evangélium
után.
Az Evangéliumban vannak teológiai tények –
mint a kereszthalál, a feltámadás -, amelyek történeti igazsága egybeesik a
hitbeli tartalommal. S az Evangéliumban vannak teológiai igazságok, melyeket a
szent szerzők egy-egy tanító történettel szemléltetik.
Vízkereszt ünnepének története a három napkeleti
bölccsel ez utóbbi kategóriába tartozik, ám nagyon is bővelkedik alapvetően
fontos és érvényes kinyilatkoztatott igazságokban.
A történet számos szimbolikus elemet
tartalmaz. Szokták ezt a történetet úgy értelmezni, hogy az evangélista ezzel a
történettel azt akarja hangoztatni, hogy Jézus imádói között nemcsak egyszerű
pásztoremberek, hanem bölcsek és tudósok is találhatók.
Ezzel a történettel szokták azt is
mondani, hogy a történetből kiviláglik, hogy Jézus nemcsak egy szűk
embercsoporté csupán, hanem az egész világé. Ekkor kezdődött el, a maitól
eltérő, s nemes értelemben vett valódi globalizáció.
Tény. A bölcsek megjelenése megrendítette
a hatalmát rettegve féltő zsarnok Heródest. Az utólagos történeti kutatások,
igazolták a betlehemi gyermekgyilkosságot.
Ez időtájt 66 éves lehetett Heródes, akit
a történelem „nagy” Heródesnek nevez. Ezt a jelzőt kegyetlenségeivel „érdemelte
ki”. Anyósát, féltékenyen szeretett feleségét, és több gyermekét is
meggyilkoltatta, politikai ellenfeleit sorba mindet. Még halála előtt két
nappal is gyilkoltatott. Róla mondta Augusztus császár: inkább lennék Heródes
disznaja, mint gyermeke, vagy felesége.
A bölcsek megjelenése megrendítette a
hatalmát rettegve féltő zsarnok Heródest. Az utólagos történeti kutatások,
igazolták a látogatás keltette félelem egyik tragikus következményét a
betlehemi gyermekgyilkosságot. Ennek ellenére nem ennek a szomorú eseménynek a
megörökítése céljából került, a Jézus rokonsága körében őrzött hagyományból ez
a történet Máté evangéliuma elejére.
De nemcsak Heródes retten meg, hanem „vele
együtt egész Jeruzsálem” mondja az Evangélium.
A megalomániában szenvedő, hatalomféltő
király félelme érthető, hiszen Jézus egy esetleges rivális. De a nép éppen
őtőle szenved? Akkor miért nem örül egy új király feltűnésének? Senki sem
szánja el magát, hogy útra keljen a napkeleti bölcsekkel és felkeresse a
Kisdedet. Nem, mert a passzivitás visszahúzó ereje rajtuk is elhatalmasodik.
Ma is fellelhető ez a passzivitás. A
heródesi visszahúzó erő kiöli a keresés, a lelkesedés, a hűség, az igazi emberi
érzések tüzét, s helyükben kínlódunk a fenyegetettséggel, az erőszakkal, a
magánnyal, a tehetetlenséggel.
Vegyünk példát a napkeleti bölcsektől. A
napkeleti bölcsek feladata sem volt könnyű. „Látták csillagát Napkeleten” és
elindultak a keresésére, hittek benne, bátran vállalkoztak, nem tartóztatta
őket vissza semmi.
Bennünket sem tartóztathat fel semmi.
Habár sokféle visszahúzó erő lehet
életünkben. Ilyenek: a belső tehetetlenségünk, kényelmünk, kísértéseink. De
lehetnek objektív külső erők is: a félelmet keltő, keresztény ellenes, világot
behálózó propaganda.
A mai ünnep legbensőbb értelme mégis ez:
az Isten Fia megjelent közöttünk, és az ő fénye a Szentírás szavaival: „kiragadott
minket a sötétség hatalmából” , - így a bölcsek csillaga, a hit fénye vezet minket
is.
Boruljunk le mi is, Messiást megtalálók,
az élet minőségét jobbá tevő Krisztus előtt azokkal a sokakkal együtt, akik
jobbá akarják tenni saját és ember-testvéreik sorsát ebben az esztendőben.
Vele való vízkereszti találkozásunk és
leborulásunk után már mi is más úton, a hit ösvényén kell, hogy járjunk, hogy
hazaérkezhessünk majd örök hazánkba.
Ámen