Húsvét
2. vasárnap. 2017
Bevezető
A mai evangéliumban a
hitetetlennek mondott, de nagyon is hívő Tamás apostollal kapcsolatos
evangéliumot halljuk. Ekkor mondja Jézus, hogy boldogok azok, akik nem láttak,
s mégis hisznek bennem. Mi, akik bár nem látjuk őt, és mégis hiszünk benne,
örülünk e, boldogok vagyunk-e azért, hogy hiszünk? Vizsgáljuk meg
lelkiismeretünket.
Kirié
litánia
Jézus Krisztus, aki
megjelenésedkor „Békesség nektek”- kel köszöntötted apostolaidat! Uram
irgalmazz!
Jézus Krisztus, aki megjelenésedkor,
örömmel töltötted el apostolaid lelkét! Krisztus kegyelmezz!
Jézus Krisztus, aki
boldognak mondtad azokat, akik Téged nem láttak, és mégis hisznek! Uram
irgalmazz!
Evangélium
után
„Békesség
nektek!”
Háromszor is elhangzik Jézus ajkáról a mai evangéliumban
e köszöntés. A Feltámadott, művének teljes tartalmát belesűríti ebbe a két
szóba. Hiszen az a béke, melyet ő hozott és most is ajándékoz, illetve rábíz a
vele találkozó apostolokra, nem más, mint az üdvösség örömének és valóságának
ajándéka.
Az Isten Fia pedig azért vállalta a megtestesülést, a
nyilvános működést, a szenvedést és a kereszthalált, hogy az üdvösség művét
tökéletessé tegye számunkra. A béke Isten ajándékozó szeretetének kiáradása,
mely, ahogyan azt az Anyaszentegyház tanítja, nem a fegyverek hallgatása, vagy
a háború rémének elkerülése, nem a negatív tapasztalás hiánya, hanem gazdagodás
Istenben, az ő szeretetében, mérhetetlenül pozitív töltekezés Krisztus
békéjével, vagyis egy teljesen új élet.
A valódi békesség, vagy még helyesebben az evangéliumi
békesség, lényeges vonásai közé tartozik: Látni az Úr sebhelyeit, melyek gyógyulást
szereztek számunkra: Ő „megmutatta nekik kezét és oldalát”- hallottuk a mai
evangéliumi szakaszban.
Mindig megrendítő szembetalálni önmagunkat azokkal a jelekkel,
melyek mások irántunk való szeretetének és jóindulatának kifejezői. Ezért
értékes pillanatok számunkra, amikor szüleink megfáradt, ráncosodó, s remegő
kezeit szemléljük. Mert ezek a kezek egykoron értünk fáradtak.
Ugyanígy Jézus sebhelyeinek, kezén, lábán és oldalán
való látása, mindig megrendítő, mert figyelmeztet mindnyájunkat szeretetének visszavonhatatlan
valóságára. És bármi történik is életünkben, ezek a sebek számunkra utat
mutatnak a kiengesztelődés és újjászületés felé.
Az evangéliumi békesség egy másik lényegi vonása az
öröm. „Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat”.
Az emberi szívből tisztán fölfakadó öröm, a leghitelesebb
kifejezője a békének. Ennek az örömnek nem anyagi gyarapodás, vagy evilági
haszon a forrása, ahogyan azt oly gyakran látjuk a mai ember életében. Ez az
öröm a magasabb lelki értékek befogadásából születik, függetlenül anyagi helyzetünktől.
Azért örülünk, mert azzal találkozunk, aki mindenekfelett szeret bennünket úgy,
ahogyan vagyunk.
Végeredményben nem az ajándéknak, hanem valójában az
ajándékozónak örülünk. Ugyanis, nem az ajándék, hanem az ajándékozó tölti be
lelkünket örömmel, békével, s a hála nemes érzéseivel az ő jelenlét által.
Az evangéliumi békesség újabb lényegi vonása: a
Szentlélek befogadása lelkünkbe. Őt Jézus közvetíti az apostoloknak és
mindazoknak, akik nyitott lélekkel fogadják ajándékait. A Szentlélek
legcsodálatosabb műve az újjáteremtés. Őt azért kapjuk, hogy teljesen betöltsön
minket Isten szeretete, mely életünk valódi értelme és feladata. Ő az, aki megerősít
bennünket a Jézusról szóló hiteles tanúságtételünkben. Nélküle sem az
apostolok, sem mi nem vagyunk képesek megvallani mások előtt is Isten irántunk
való szeretetét, a húsvéti béke ajándékát.
Ővele betelve kezdtek el beszélni a többiek Tamásnak
Jézus feltámadásáról.
De Tamásnak is szüksége volt arra, hogy a krisztusi békesség
előbb említett lényegi vonásait megismerje. Ezért jön hozzá is el Jézus, hogy
föltárja előtte is a húsvét értelmét.
Számunkra is így válik hitelessé és tartalmassá az
ajándék és a feladat, amit húsvétban kapunk. Ajándék, mely az öröm és a béke
befogadását jelenti. Feladat és felelősség, amely a befogadott béke megosztását
és embertestvéreinknek történő továbbadását jelenti. Annak a békének a
továbbadását jelenti, amely a szereteten, az igazságon, az igazságosságon és
szabadságon alapul.
Amikor
megszüntették egy népnek állami szuverenitását, szétverték államgépezetét,
tönkretették közműveit, romokban hevernek városok, városrészek, s nincs egészségellátás,
s felszították a törzsek és vallások közötti ellentéteket, s humanitárius katasztrófa
fenyegeti a népet. Ilyenkor nem a megszállást tartósító - békefenntartó -
egységek küldésére, hanem békét vivő, éhezőknek enni, szomjazóknak inni adó,
sebeket kötöző, betegeket és rokkantakat gyógyító, árván és özvegyen maradtakat
vigasztaló emberekre van szükség.
Erre van szükség, Egymás segítésére nem
gyűlöletszításra, s anarchiateremtésre, s nem demokráciát vivő rakétákra és
anyabombákra.
A szentmise első olvasmányában azt hallottuk, hogy az
első keresztények „egy szív, egy lélek voltak.”
Bárcsak ma élő keresztények is egy szív – egy lélek
lennénk, de nemcsak mi keresztények, hanem mindenki, aki e földön él, függetlenül
attól, hogy milyen közel, vagy távol élnek egymástól! Mert csak az
összetartozás tudata, az egymásért érzett és megélt felelősségtudat mentheti
meg egyre elembertelenedőbb világunkat.
Irgalmas szívű Jézus! Könyörülj rajtunk!
Irgalmas szívű Jézus! Könyörülj rajtunk!
Ámen