A mai evangélium szerint Jézus az ókori
jogrendszerek egyik ismert szabályát idézi hallgatóinak: "Szemet szemért,
fogat fogért."
E törvény mai szemmel nézve kegyetlennek
és durvának tűnik. A parancs Jézus korában azt a célt szolgálta, hogy a bosszú
ne haladja meg az okozott kár mértékét, s emiatt a maga korában inkább
haladónak számított, hiszen amikor valakit a bosszúvágy vezérel, akkor nem
ismer határokat. Ezt a törvényt az egyenlőség elve alapozza meg, amely ennyire
kisarkított és végletes formában valóban kegyetlenség, s emiatt Jézus korában a
zsidó rabbik inkább a pénzbüntetést javasolták kárpótlásként a bosszú helyett.
Jézus viszont új törvényt ad, melyet új
alapra helyez. A szereteten alapuló megbocsátás nem áll bosszút, hanem
nagylelkűen felülemelkedik a rosszon, hogy a jó győzedelmeskedjen. A krisztusi
szeretet-parancs felülmúlja az egyenlőség és az igazságosság elvét.
A korunkban is a világszerte tapasztalható
erőszak és háborúk azt mutatják, hová vezet, ha az ember csak a maga igazát
hajtogatja, és az igazságossághoz nem párosul a szeretet és a megbocsátás.
A rossz bosszút és újabb rosszat szül, s
ennek soha nincs vége, ha nincs meg a készség az emberekben a megbocsátásra.
Csak a Jézus által tanácsolt
erőszakmentesség vezethet el a jó végső győzelméhez.