Advent 3. vasárnapja
Bevezetés
„Örüljetek
az Úrban szüntelenül! Újra csak azt mondom, örüljetek. Emberszerető jóságotokat
ismerje meg mindenki! Az Úr közel van.” A bevezető ének szavai ezek: ismerje
meg emberszerető jóságotokat mindenki.
Advent mai, harmadik vasárnapja az öröm vasárnapja. Örömünknek oka, amint hallottuk az, hogy az Úr közel van. Az Úr mindig közel van, különösen is az adventi időben. Szentírási szavakkal, azokhoz, akik segítségül hívják az ő nevét. Ezzel a tudattal éljük e mi életünket, ezzel készülünk e mi karácsonyra? Úgy élünk e, hogy környezetünkben mindenki észreveszi a mi emberszerető jóságunkat? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket.
Kirié litánia
Jézus Krisztus! Aki után sóvárogtak az
Ószövetség szentjei, add, hogy mi is úgy sóvárogjunk közeli eljöveteled után. Uram,
irgalmazz!
Jézus Krisztus! Add, hogy útegyengetéssel,
bűnbánattal és imával készüljünk eljöveteledre. Krisztus, kegyelmezz
Jézus Krisztus! Add kegyelmedet, hogy még buzgóbban készüljünk megtestesülésed szent titkának méltó megünneplésére. Uram, irgalmazz!
Evangélium után
A mai evangéliumi szakasz szerint, mai
kifejezést használva, igazoltatás történt. Nem rendőrök, hanem a zsidó nép
vezetői igazoltatják Keresztelő Jánost. A vallás és a szertartások igaz
gyakorlásának a papok és leviták voltak az őrei. Valószínűleg hivatalosan
küldték ki őket Jánoshoz, Zakariás fiához, hogy vizsgálják meg személyét és
különleges működését a pusztában. A vizsgálódó kérdések középpontjában ez állt:
„Ki vagy te?” „Miért keresztelsz?” „Mit mondasz önmagadról?”
Az ezekre adott rövid válaszai után mondja
ki a lényegest: „A pusztában kiáltó hangja vagyok, egyengessétek az Úr útját!”
E válasza prófétai jövendölésre utaló s
egészen különös. Egészen szokatlan küldetéstudata van nem csak neki, de népének
is, amely azt vallja magáról, hogy az élő Isten szövetséget kötött velük.
A kor hangulatára jellemző, hogy Isten
valamilyen megjelenését várták körükben, amely szabadulást hoz számukra. Arról
azonban az emberek nem sokat tudtak, hogy hogyan fog ez megvalósulni.
Azt sem tudták maguknak megfogalmazni,
hogy az életükkel kapcsolatos elégedetlenségüknek mi az igazi oka. A zsidó
népnek nagy szenvedést okozott, hogy elvesztették nemzeti önállóságukat,
országuk a Római Birodalom egyik tartománya lett. Ezért Istentől elsősorban
nemzeti önállóságuk visszaállítását remélték.
Ezért amikor a Jeruzsálemből érkezett
papok, igazoltatják Keresztelőt, amikor felteszik neki a kérdést: „Ki vagy te?”,
először is azt a feltételezést utasítja el, hogy ő a Messiás, tehát, hogy ő
hozna a választott nép számára szabadulást.
Akik ugyanis ezt a kérdést intézték hozzá,
hallották őt Isten hírnökeként beszélni, aki bűnbánatra szólítja fel az
embereket. Látták, hogy a lélek tisztulása után vágyakozókat bemeríti a Jordán
folyó vizébe, és sokat beszél Isten eljövendő országáról. Ezért gondoltak arra,
hogy ő lehet a Messiás, a Szabadító, a Megváltó.
János azonban elutasítja a feltételezést. „Nem én vagyok a Messiás.”
A válasz nem elégíti ki a kérdezőket, így
tovább érdeklődnek. „Ki vagy te tehát?” A válasz egészen különleges. Ő a
pusztában kiáltó szó, akinek az a feladata, hogy előkészítse a Megváltó
eljövetelét.
Keresztelő Szent János tehát az Úr
pusztában kiáltó szavának, az Úr szócsövének tekintette magát. Tanúságot tett
Jézus Krisztusról. Tudta, hogy Jézus az Isten Báránya, aki Istentől jött, hogy
elvegye a világ bűneit. Életével bizonyította, hogy Krisztus a Messiás. János
nem „széltől lengetett nádszál volt”, aki mindenféle politikai, vallási elitnek
akart megfelelni, csakis egyedül Istennek.
De elmondható ez rólunk is? Az
természetesen kicsit furcsa lenne, ha szüntelenül azt bizonygatnánk, hogy Isten
hangja és szócsöve vagyunk. Magatartásunk viszont el kell, hogy elárulja azt,
hogy ki és mi mozgatja tetteinket, amikor nem a kisebb ellenállás felé hajlunk,
nem a nagyobbnak látszó ellenoldal kénye-kedve szerint hajladozunk, mert
esetleg most előnyösebbnek tűnik a gender ideológiát elfogadni, vagy a nyugati
maszlag vallás- és emberellenes nézeteit magunkénak vallani.
S nem arról-e, hogy már az identitás
nélküli embertípust tükrözi?
Napjaink „új hatalmasai”
helyrehozhatatlanul meg akarják semmisíteni az emberek identitását, e cél
érdekében akarják megsemmisíteni a családot, Egyházat. Ezek hiányában ugyanis
senki nem képes megvédeni az érdekeit, így könnyebben alávethető és kifosztható.
Megkeresztelkedésünk alkalmával mi nem
identitás nélküliekké, hanem keresztényekké, az Úr előfutáraivá lettünk. De
sajnos ez alig látszik meg rajtunk, s életünkön. Mi is többnyire csak
önmagunkkal törődünk. De legyen ezentúl másképp! Pedig senki sem élhet csak
önmagának egy olyan emberi közösségben, amelyben oly sok a bajbajutott ember.
Nem kell ahhoz különleges, hatodik
érzékszerv, hogy meghalljuk a ma magyar földön leadott SOS jeleket. Miként a
tengeren minden SOS jelet hallónak kötelessége segítségére sietni a
bajbajutottaknak, ugyanígy kötelessége minden kereszténynek, nekünk is,
segítséget nyújtani a bajbajutott, tévelygő embertársainknak.
Krisztus nem azt kérdezi majd az ítélet
napján, hogy milyen vallásúak voltunk, hanem, hogy szerettünk-e? Segítettünk-e
a bajbajutottaknak? Segítettük-e a tévelygőket, a homályban, a sötétben botorkálókat
is eljuttatni a fényre, az igazságra. Hogy milyen útkészítők, milyen előhírnökök
voltunk kortársaink számára.
Miként Keresztelő Szent János élete, úgy a
mi életünk is legyen Krisztusra mutató! Legyünk előhírnökei annak a Jézus
Krisztusnak, aki örömhírt, békességet hoz minden jóakaratú embernek.
Ámen.