Ki
az én anyám
Az még elfogadható, hogy Jézust nem
értették meg a kortársai, de az már számára is sok volt, hogy bolondnak
tekintették. A rokonai nagy aggodalommal mentek után, hogy hazavigyék. Biztos
nagyon szégyellhették magukat, amikor meghallották a Jézusról szóló
híreszteléseket. Az írástudók azt gondolták, hogy ördögtől megszállott.
Ezen alaptalan vádak után, Jézus egészen
egyszerűen megmagyarázza, hogy nem cimborálhat az ördöggel, mert akkor
ellentmondás lenne az ördögűzés és az ördöggel való szövetkezés között. Jézus
esete minket is arra ösztönöz, hogy többször is átgondoljuk a másokról alkotott
ítéletünket, véleményünket. Az elhamarkodott ítélkezés gyakran tévedéshez
vezet.
Nagyon tetszik Graham Greene angol író
véleménye a halálos ítéletről és egyáltalán az ítélkezésről. Egyik novellájában
a halálbüntetés kritikáját írta meg. Az egyik férfit azért akarták halálra
ítélni, mert állítólagos szemtanúk látták, hogy hogyan szökött ki egy olyan ház
ablakán, amelyben később egy meggyilkolt asszony testére bukkant a rendőrség.
A védelem a vádlott ikertestvérét hívatta
be, akinek a létezéséről a vádlóknak sejtésük sem volt. A végén mindkettőt
elengedték, mert nem tudtak ítéletet hozni. A törvényszék előtt nagy nyüzsgés
volt. És amikor a két testvér elhagyta a törvényszéket közülük az egyiket a
tömeg lelökte a járdáról, és halálosan elgázolta egy kocsi. A szerző jogosan
teszi fel a kérdést: kit löktek le a járdáról? Azt aki gyilkolt, vagy aki
ártatlan volt?
A választ csak Isten tudja megadni. Ez a
novella segít bennünket megérteni, hogy gyakran ítélünk meg tévesen embereket.
Ha látnánk az egyes ember életének összefüggéseit, akkor esetleg jobb arányban
közelítenénk meg az igazságot.
Jézus komolyan vesz bennünket. Ő mondta,
hogy aki embertársát bolondnak nevezi méltatlan a mennyek országára. Jakab
levele lehet irányadó e kérdésben: „Aki testvérét megrágalmazza vagy ítélkezik
testvére fölött, az a törvényt rágalmazza és a törvény fölött ítélkezik.
Ha a törvény fölött ítélkezel, a
törvénynek ahelyett, hogy megtartanád, a bírája vagy. Egy a törvényhozó és a
bíró, aki megmenthet vagy elveszíthet. Ki vagy, hogy ítélkezel felebarátod
fölött?” (Jak 4, 11b-12)
RI.Zs.