Évközi 2. vasárnap. 2020
Bevezetés
A mai évközi 2. vasárnap
evangéliumában Keresztelő ajkáról halljuk majd e szavakat: Íme, az Isten
Báránya, aki elveszi a világ bűneit.
A bűn mocsarában élő Testvéreim,
hiszünk mi még az Úr Jézus bűnbocsátó hatalmában? Van e még egyáltalán valami,
amit bűnnek tartunk e világban? És a saját életünkben? Vizsgáljuk meg
lelkiismeretünket és bánjuk meg bűneinket!
Kirie litánia
Urunk
Jézus, Te vagy a gyengék erősítője. Uram irgalmazz!
Urunk,
Jézus Krisztus, Te vagy az elveszettek megmentője. Krisztus kegyelmezz!
Urunk,
Jézus Krisztus, Te vagy a bűnösök üdvözítője. Uram, irgalmazz!
Evangélium után
A mai ember fülében idegenül
hangzik a bibliai kifejezés: Isten báránya! Aki elveszi a világ bűneit."
Különösnek találjuk, hogy az Isten Fiát báránynak nevezzük. Ennek megértéséhez,
helyes értékeléséhez tudnunk kell, hogy az ószövetségi Izraelben a leölt bárányok jelentették azt az áldozati
ajándékot, amit engesztelésül ajánlottak fel Istennek.
Amikor tehát Keresztelő Szent János
Isten Bárányának nevezi Jézust, ezzel igen lényeges hitigazságot mond ki. Azt,
tudni illik, hogy Jézusnak, és csak neki van bűnöket törlő, poklot záró és
mennyországot nyitó hatalma.
Őszintén bevallom, hogy ez a megszólítás
egymással ütköző gondolatokat ébreszt bennem. Mert miről is van szó?
Ha magamba nézek, ha képzeletemmel
végigfutok életemen, mindig a vádlottak
padjára ültet lelkiismeretem. Bennem is küzdött és küzd ma is
egymással a jó és rossz, az erény és a bűn, és nem mondhatom, hogy bennem
mindig a jó győzedelmeskedett és győzedelmeskedik a rossz fölött. De gondolom,
hogy ezzel nemcsak én vagyok így, hanem a beszédemet hallgató testvérek is, és
hasonlókat fogalmaznak meg önmagukkal kapcsolatban. Igaz ehhez bizonyos alázat
és helyes önismeret szükséges.
A rosszat, a bűnt, és annak
szomorú következményeit nemcsak magunkban tapasztaljuk, hanem sokkalta inkább
másokban, sokkalta inkább környezetünkben.
Mennyi testi-lelki nyomorúság
forrása az emberi gonoszság, a bűn növekvő, szennyes árja, a bűnös szenvedélyek
pusztító örvénye! Gondoljunk csak a kegyetlen zsarnokokra, akik kezéhez
milliók, százmilliók vére tapad. Gondoljunk csak azokra a népek sorsát irányító,
a világ és régiók békéjéért felelős vezetőkre, akik hadüzenet nélküli háborút
folytatnak.
Gondoljunk a szörnyű merényletek
kiagyalóira és végre-hajtóira! Gondoljunk a hidegvérű gyilkosokra, akik gátlás nélkül
oltják ki az emberi életeket. Gondoljunk a fehérgalléros bűnözőkre, a tulajdon
elleni bűnökre, a mindennapos lopásokra, rablásokra.
Ma is a bűn mocsarában fetreng a
világ, és semmi jel sem mutat arra, hogy életünk a kereszt irányába fordulna.
Mindezt azért említem, mert itt
kezdődik sokak nehézsége, amely Keresztelő János szavai nyomán ellentmondást
ébreszt.
Ha Jézus azért jött a földre,
hogy elvegye bűneinket, miért élünk itt
és most a bűn egyre növekvő vízözönében? Miért nem jött el "Noé
bárkája, mely egy új világot zár magába?" Lehet, hogy oktalanságot mondok,
de megkérdezem: miért ontotta vérét akkor Jézus? Ha ez nem volt elegendő ahhoz,
hogy egy bűnmentes világot teremtsen. Vajon a modern erkölcsi Bábelben nem
kell-e kudarcnak minősítenünk Jézus megváltó halálát? Mennyivel szebb,
megváltottabb lenne életünk, ha nem kellene félnünk egyház és nemzetellenes
erők térnyerésétől, újabb egyházüldözéstől. Ha nem kellene félnünk robbantásos
merényletektől fegyveres rablásoktól, lakásunkat feltörő betörőktől és megannyi
más erőszakos bűncselekménytől.
Ha most megkérdeznénk Jézust,
vajon mit válaszolna felvetett nehézségeinkre, kételyeinkre?
Valami ehhez hasonlót:
Egyet-értek veletek abban, hogy sokkal szebb lenne az emberiség, s nemzetetek
élete, ha a bűn sötétsége helyett a jóság, a szeretet ragyogna kéklő égboltján.
Sokkal békésebb lenne életünk, ha nem ropognának fegyverek, nem robbannának
bombák sehol e világban, ha próféták több ezeréves álma, jövendölése valóra
válna, és a gyilkos fegyverekből ekevasat kovácsolnának.
De a mennyei Atya szabadnak,
szabadakarattal rendelkező lénynek teremtette az embert. Nem akarta, hogy
az ember is ösztönös lény legyen. Nem akarta és nem akarja, hogy az emberek
nélkülözzék a jó és rossz, az erény és bűn közötti választás szabadságát. Azt
akarta, hogy a jóért való küzdelem, a rossz feletti győzelem révén valósítsuk
meg az ő akaratát, a testvériség világát itt a földön.
Az Úr Jézus megváltó halálával
csak a lehetőségét akarta megteremteni ahhoz, hogy fogyatkozzék a bűn és
gyarapodjék a szeretet.
Sokan nem élnek a Jézus által
adott nagyszerű lehetőséggel. Önmegtagadás, akarati erőfeszítés, kegyelmi
segítés nélkül nincs igazi erkölcsi felemelkedés. Amíg az emberek elvetik a
szeretet parancsát, s nem hajlandók eddigi életükön változtatni, nem hajlandók
bűnbánatot tartani, addig marad ez a mai állapot.
Jézus csak azok számára lesz
"Isten Báránya" aki elveszi bűneiket, akik Hozzá fordulnak őszinte
szívvel. S őszinte alázattal, őszinte bűnbánattal maguk kérik, hogy vegye el
bűneiket. És ha egyre többen lesznek ilyenek e hazában, akkor egyre tisztább,
szebb és boldogabb lesz saját, s nemzetünk élete is.
Ámen