Évközi 17.
vasárnap 2019
Bevezető
A mai, 17. évközi vasárnap evangéliumában
az általunk imádkozottól eltérő szövegű Miatyánkot hallunk majd. S ezen
megütközünk. Pedig nem ezen kellene megütköznünk, hanem azon, hogy
keresztény-kultúrán felnőtt nemzetünk fiai és leányai már nem, vagy csak alig ismerik,
és mi is egyre ritkábban és egyre lagymatagabban imádkozzuk.
Vagy nem…? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket
Kirie litánia
Urunk Jézus! Bocsásd meg, hogy nem
imádkozunk rendszeresen. Uram irgalmazz!
Urunk Jézus! Bocsásd meg, hogy nem
imádkozunk a minden ember mindennapi kenyeréért. Krisztus kegyelmezz!
Urunk Jézus! Bocsásd meg vétkeinket, miképpen
mi is megbocsátunk minden ellenünk vétőnek. Uram irgalmazz!
Evangélium után
Az ima egyidős az emberiséggel, egyidős a
vallással. Minden vallásnak meg van a saját imája, a keresztlénységnek is. Legismertebb
imáját, a Miatyánkot épp az imént hallottuk – Lukács evangélista köz-lése
szerint.
Sokan megütköznek azon, hogy ennek az
imának két különböző változata olvasható az Újszövetségi Szentírásban. Máté
illetve Lukács evangéliumában.
A
lukácsi változatból hiányzik a „Legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy
a földön is”, illetve a „szabadíts meg a gonosztól” kérés. És mindkét
változatból hiányzik a
„Mert tiéd az ország, a hatalom, és a dicsőség mindörökké” kérés is.
Sokat írtak már arról, hogy a kereszténység
legfontosabb imája nem azonos szöveggel került bele Máté és Lukács
evangéliumába. Ennek egyik oka, hogy az ókeresztény egyház ebben az időszakban
még szilárd kötöttség nélkül őrizte Jézus imádkozó hagyományát.
Az evangéliumok hívő közössége nem kötött
szövegű imát, nem imaformulát tanult Jézustól, hanem az imádkozás művészetét
tanulta meg Jézustól, és a saját szavaival adta vissza a tőle tanultakat.
A szövegek közötti különbségek megértését
nagyban elősegíti, ha figyelembe vesszük, hogy Jézus tanítása szájhagyomány
útján terjedt. Az apostolok, amint azt maguk is mondták és írták, amit láttak
és hallottak, aminek szemtanúi voltak, azt hirdették. Szájhagyomány által
terjedt el az evangélium.
Csak később kezdték összegyűjteni, s
írásban is rögzíteni Jézus életének fontosabb eseményeit, tanítását,
példabeszédeit, beteggyógyításait és csodáit.
E szöveggyűjteményeknek a szerkesztett
változataiból keletkeztek az evangéliumok. S ezek sem egy időben. A szentírók
nem ugyan-azoknak, de már létező, és különböző keresztény közösségeknek írták
az evangéliumukat. Ezért az egyik szentíró ezt, a másik azt választotta ki e
gyűjteményekből. Máté a zsidóknak, Lukács pedig a pogányoknak. Ezt figyelembe
véve válogattak a már létező szöveggyűjteményekből. Sőt az események időbeni
sor-rendjét és helyét is ennek megfelelő-en választották meg.
Jézus kereszthalálán és feltámadásán kívül
kevés olyan esemény van, amelyik, mind a négy evangéliumban megvan. Vannak
olyan események, amelyek csak az egyikben, s vannak olyanok, amelyik csak a
másikban található meg.
Ezek után nem jelenthet problémát, hogy
két változata is van a Miatyánknak. Hangsúlyozom: Jézus nem kötött szövegű
imára, hanem imádkozni tanította meg
az embereket.
Mindkét Miatyánk, Mátéé és Lukácsé is, az
Atyához szóló fohásszal kezdődik. Úgy tűnik, Jézus arra buzdít, hogy Istent
inkább családtagnak tekintsük, mint távoli, félelmetes idegennek.
A mennyei Atyához,
mint Családfőhöz intézett kérések között ott vannak az üdvösségre, Isten országa
eljövetelére, a mindennapi kenyérre, az emberi együttélés nélkülözhetetlen
feltételére, a megbocsátásra, a kísértésre vonatkozó kérések. Az egyén és a
közösség anyagi, valamint lelki javaira vonatkozó kérések. Mindezeket lehet,
sőt kell is kérni a mennyei Atyától.
Azt, hogy jöjjön el az ő országa! A
gyűlölködő, embertelen, s kegyetlen világ helyébe, a szeretet, a béke és a
testvériség országa.
De lehet, sőt kell is kérni a mindennapi
kenyeret is, amikor oly sok százmillió, több milliárd ember éhezik. Hazánkban
is, az előző kormányok rossz kormányzásnak köszönhetően.
Sajnos, minden erőt bevetve, ma is csak
enyhíteni tudjuk a szegénységet, a nélkülözést.
Ott van mindennapi életünkben még mindig a
médiumok ránk zúduló hazugsága. Ezért kell kérni a mennyei Atyát, hogy „Ne vígy
minket kísértésbe!”, ha nem is értjük az így megfogalmazott kérést. De érthetőbbé
válik, ha így fogalmazzuk meg: Ne engedd, hogy kísértésbe, megtévesztésbe
vigyenek bennünket a hatalomba visszatérni akarók gonosz, agymosási kísérletei.
De nemcsak azt kell kérnünk, hogy ne
engedje, hogy megtévesszenek, hanem hogy meg is szabadítson tőlük, a Gonosztól,
a hazugság Atyjától, és közöttünk nyüzsgő fiaitól!
De ezért nekünk is tennünk kell valamit,
imánkkal is! Ezért buzdít bennünket Jézus arra, hogy mindenkor imádkozzunk.
Nem szabad szó nélkül elmenni a mai
olvasmányban hallott Ábrahám alázatosan könyörgése mellett sem.” Kitartóan
alkudozott: 50-től 10-ig lefelé licitált az igazak számát illetőleg. Tíz igazra
való tekintettel az Úr nem pusztította volna el Szodomát, az olyan természetellenes
szexuális bűnei miatt, amikkel ma divat a Főváros központjában jó érzésű
embereket, gyermekeket és fiatalokat megbotránkoztatni.
Ezért igyekezzünk azon igazak közé
tartozni, akikre való tekintettel irgalmat gyakorol majd az Úr a mi
nemzedékünkkel is.
Ámen