Nagyböjt 2. vasárnapja. 2019.
Bevezetés
Az Egyház nagyböjt II.
vasárnapján a színeváltozás jelenetét olvassa fel az evangéliumból. Az előző
vasárnapon Jézust egy nagyon is emberi oldaláról láttuk, amikor a Sátántól
kísértést szenvedett. Ezzel azt hangsúlyozzuk, hogy Jézus Krisztus valóságos,
megkísérthető ember volt.
Ma pedig azt láttatja velünk
az evangélium, hogy ez a Jézus nemcsak ember, hanem több mint ember, a Mennyei
Atya szeretett Fia, akinek a Táborhegyen felragyog isteni dicsősége egy
villanásra, a kiválasztott apostolai előtt.
A Mennyei Atya pedig a Rá
való hallgatást kéri apostolaitól, közvetve tőlünk is.
De milyen a mi Isten
szeretett Fiára való hallgatásunk? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket.
Kirié litánia
Urunk Te azt kérted, hogy
hallgassunk szeretett Fiadra és mi mégis sokszor nem őrá, hanem a kísértőre
hallgatunk. Uram irgalmazz!
Jézus Krisztus! Te azt mondottad, hogy úgy szeressük egymást,
miként Te szerettél minket, és mi mégsem úgy szeretjük egymást. Krisztus
kegyelmezz!
Jézus Krisztus! Te azt
mondottad, hogy senkinek sincs nagyobb szeretete annál, mintha valaki életét
adja barátaiért, és mi nem hozunk semmilyen áldozatot sem érettük. Uram
irgalmazz!
Evangélium után
A mai evangélium eseménye
erősen szemben áll a múlt vasár-napival. Ott a kísértés próbára teszi Jézust,
és meg is alázza. A Táborhegyi fényesség most felmagasztalja és megdicsőíti. A
két esemény két kiegészítő szempontja ugyanannak a misztériumnak. Két egymást
kiegészítő arca Jézusnak.
Ez jelzi azt is, hogy a
tanítványnak is kétféle a magatartása. Mindkettőre elkerülhetetlenül szüksége
van. Nem olyan módon, hogy olykor az egyik magatartás válik aktuálissá, olykor
pedig a másik. Akkor helyes a hívő életvezetésünk, ha valamelyik magatartás
mindig jellemzi, tudatos életünket.
Az egyik: el kell fordulni a
bálványoktól, nemet kell mondani a nagy Kísértőnek. A másik: életünket az élő
Istenhez, a dicsőség Urához kell kapcsolni. A bűnök, a kísértések elleni
küzdelmekkel végeredmény-ben a bálványokkal fordulunk szem-be. A jócselekedetek
igen széles skálája pedig az élő Istennel való közösséget építi.
A színeváltozás jelentnek, a
főszereplő Jézus mellett, volt még másik két szereplője is: Mózes és Illés, az
Ószövetség két legjelentősebb egyénisége. Odaállnak a szenvedést, a
kereszthalált vállaló Jézus mellé. Érdekes párhuzam van Jézus és az ő
küldetésük között. Mózes vezette ki Izraelt az egyiptomi fogságból. Méltán áll
tehát Jézus mellé, aki az egész emberiséget akarja kivezetni a bűn rabságából. És
itt áll Illés próféta is, aki számos honfitársával együtt nem hajtott térdet a
pogány bálványok előtt. Most azzal a Jézussal beszélget, aki kiszabadítja az
embereket a hamis istenek, a bálványok, a bűnök szolgálatából és megismerteti
velük az egy igaz Istent, a mennyei Atyát.
A három apostol boldogan nézi
Mesterét a dicsőség fényében. Péter a szókimondó apostol lelkesen kijelenti:
Uram, jó nekünk itt lennünk! Ha akarod, készítünk itt három sátrat… Hogyne
készítene, hogyne maradna itt szívesen, ahol ízelítőt kapott az isteni
fényességből! Hiszen az ember istenlátásra született. Itt kellene tehát
lesátorozni, és nem menni tovább a Golgotára. Ezért nem értik, nem akarják tudomásul
venni, a Jézus szenvedéséről szóló beszélgetést, Nem tudják elképzelni, hogy
Isten dicsősége és a szenvedés útitársak lehetnek a földön.
Ezekben a nagyböjti napokban
nekünk is föl kell mennünk Jézussal a kinyilatkoztatás hegyére, hogy
megismerjük az ő dicsőséges arcát, és így elfogadhassuk a „kereszt botrányát”,
megváltásunk szentségét. Mert a kereszt, a szenvedés titkát nem önmagában
tiszteljük és fogadjuk el. A nagyböjt, húsvét nélkül, önmagában értelmetlen és
kegyetlen végzet, amelyet nem érdemes ünnepelni. De éppen a húsvéti hajnal dicsősége
teszi szemlélhetővé és széppé Jézusnak a szenvedésben eltorzuló arcát. Mert a
keresztről ránk tekintő Jézus arcra is tökéletesen érvényes és igaz a felhőből
megszólaló szózat: „Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!” Jézus
megdicsőült és szenvedő arca egyaránt, szavak nélkül is hirdeti a legfontosabbat,
amire mindig hallgatnunk kell: az Atya akaratának megvalósítása a valódi
szeretet és szentség.
Jézus nem azért mutatta meg
apostolainak ragyogó dicsőségét, hogy elkápráztassa őket. Mint min-den
tettével, ezzel is példát adott és jövendő sorsunkat hirdette. A földi
szenvedéseket megdicsőülések köve-tik. Mennyei Atyánk nem csupán Fiát akarta
megdicsőíteni, hanem minket is. Azt akarja, hogy egész föld Tábor-hegyi fénybe
öltözzön, s ne váljon sohasem a gyűlölet szította háborúk lángtengerévé. Azt
akarja, hogy ne a gyűlölet, ne a Sátán országa, hanem a szeretet, a béke, az
Isten országa erősödjék e földön!
Azt akarja, hogy minden ember
megismerje az emberiségnek nem háborút, szenvedést, s nyomort, hanem üdvöt,
békességet adó evangéliumát.
Azt akarja, hogy minden
ember lelkét a jóakarat hassa át, különösen pedig azt, hogy minden keresztény
életét átjárja az evangélium világossága, fénye és melege.
Azért adta tanítását,
szentségeit, kegyelmeit, hogy minket is olyan emberekké változtasson, akik
továbbadjuk az Úr Jézus világító és melegítő szeretetét. Bárcsak a mi közelünkbe
kerülő emberek is elmondhatnák: jó nekünk itt lennünk. Mennyivel kevesebb lenne
akkor e világban a gyűlöletből és mennyivel több a szeretetből.
Ámen.