Évközi 34 vasárnap
2017
Bevezetés
Az elmúlt hetek evangéliumi példabeszédei
keresztény életünk egy-egy területére világítottak rá. Meg van-e a megfelelő
mennyiségű olajunk? Hogyan kamatoztatjuk talentumainkat?
Ma, Krisztus Király vasárnapján, az évközi
idő utolsó vasárnapján, mintegy koronaként Jézus összefoglalja mindezt, és
egészen konkrét tettekre hív meg. Enni adni az éhezőnek, inni adni a
szomjazónak, meglátogatni a beteget, a börtönben lévőt, felruházni a mezítelent.
Az irgalmasság testi és lelki
cselekedeteit gyakorolva lehetünk csak méltó tagjai Krisztus Király Országának.
Ezen az úton járunk? Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket.
Kirié
litánia
Krisztus Király! Bocsásd meg, hogy nem
törődünk az éhezőkkel. Uram irgalmazz!
Krisztus Király! Bocsásd meg, hogy nem
törődünk a betegekkel! Krisztus kegyelmezz!
Krisztus Király! Bocsásd meg, hogy nem
törődünk a hajléktalanokkal. Uram irgalmazz.
Evangélium
után
Sokan, midőn a király szót hallják, egy
letűnt államformára gondolnak. Aranyos, drágaköves koronára, fényes palástra,
jogarra és egyéb cifraságokra. Midőn azonban Krisztus királyságáról beszélünk,
nem ilyesmire gondolunk. Egyházunk ugyanis csak azért használja a király nevet
Jézus uralmának kifejezésére, hogy hű maradjon a Szentírás szóhasználatához.
Nevezetesen ahhoz a jelenethez, midőn Pilátus kérdésére, a szelíd arcú, s megkötözött
kezű ártatlan Jézus kijelenti: Igen, én valóban király vagyok.
Mily fényes külsőségek közepette szokott
megtörténni a földi királyok koronázása. Jézus királlyá koronázása egészen
másként ment végbe. Nem aranykoronával, hanem tövisből font koronával. S nem
bársonnyal bevont trónusra ültették, hanem a keresztfa trónusára. És mégis,
azóta, hogy a keresztfa, a keresztre szegezett Krisztus felemeltetett,
mindeneket magához vonz. Keresztre szegezése óta jelen van az Ő országa e
világban.
De miben nyilvánul meg az Ő országa?
Máté elbeszélésben olyan cselekedetek
jellemzik Krisztus országának jelenlétét a világban, amelyek legkevésbé sem
tartoznak egy hatalom megnyilvánulásához. A hatalom uralkodni akar, saját
akaratát érvényesíti mások fölött, ennek érdekében minél látványosabban
szeretné bizonyítani erejét. Ezzel szemben Krisztus országa a szeretetben
nyilvánul meg. Krisztus országában a szeretet nem érzelmekben, hanem sokkalta
inkább tettekben nyilvánul meg. A szeretetbe beletartozik mindenki. De a mai
evangéliumi szakasz szerint a krisztusi szeretetnek vannak jellemző
megnyilvánulási területei.
A Krisztus iránti szeretet megkülönböztetett
figyelmet szentel mindazoknak, akik valamilyen testi szükségben szenvednek. A
médiumok ezzel szemben, ma már a leggazdagabbakra irányítják az emberek
figyelmét, Feledtetik azokat, akiknek nincs kenyeret kereső állásuk, nincs meg
a mindennapi kenyerük, akik mindennap éheznek, akiknek nincs mibe öltözniük,
akik rongyokba öltözötten várják a telet, s akiknek nincs otthonuk, akiknek
nincs hová lehajtani fejüket, akik hajléktalanok.
Sok kritika éri a Szentatyát, sok tettét
éri kritika. De olyan tetteire nem figyel fel a világ, amire igen csak fel
kellene figyelnie. Arra, hogy november 19-t tavaly a szegények világnapjává
nyilvánította.
Hogy az elmúlt vasárnap először tartottak
misét a Vatikánban a szegények világnapja alkalmából. A Szent Péter-bazilikában
több mint négyezer hajléktalan, menekült, migráns, beteg vagy beteget ápoló
ember hallgatta Ferenc pápa beszédét.
A szegénységben ott van Jézus jelenléte,
aki bár gazdag volt, szegénnyé vált – mondta a pápa, aki azzal folytatta, hogy
a világ szemében az elesettek keveset érnek, pedig a szegények nyitják meg
előttünk a Paradicsom kapuit, ők jelentik számunkra az útlevelet a
mennyországba. – A szegények segítése az egyház evangéliumi kötelessége – tette
hozzá a katolikus egyházfő.
A szükségben szenvedők másik csoportjához
tartoznak a betegek. Betegséggel sokféle módon találkozunk az életben. Jézus
most azokra gondol, akiknek életéhez tartós módon kapcsolódik a betegség.
Világviszonylatban, mennyi millió, hány milliárd az olyan ember, akik gyógyító
kezekre várnak. Hányszor ígérték már választások előtt az egészségügy
rendbetételét. De ezek az ígéretek nem voltak mások, mint választási
propagandafogások, a gyógyulni vágyók szavazatainak a megszerzése érdekében.
Különösen elgondolkodtatók azok a szavak
is, amelyekkel Jézus a bebörtönzöttekre utal. „Börtönben voltam és
fölkerestetek”. Itt elsősorban az igazságtalanul bebörtönzöttekre gondoljunk, a
börtönviselt hitvallóinkra.
De a jogosan elitéltekre is! Akiket
rendszeresen felkeresnek a börtönlelkészek, és megkísérlik a lehetetlent. A
bűnösöket az őszinte bűnbánat útjára vezetik, s a jó Isten kegyelmi
segítségével tisztességes emberekké formálják. Úgy gondolom, hogy ezekre a
lelkészekre, pszichológusokra és szociológusokra csak a legnagyobb elismeréssel
tekinthetünk. S azokra is, akik hősies erőfeszítéseket tesznek az elraboltak
kiszabadítására.
A szentbeszéd elején tettem fel a kérdést,
hogy hogyan tehetünk mi tanúbizonyságot arról, hogy Krisztus országának
alattvalói vagyunk?
Az imént hallottak után a válasz:
Vallásosságunk nem maradhat meg a templom falai között. Ott kell
tanúbizonyságot tennünk, ahol a bűn és a halál struktúrái működnek.
Az éhínség, a nyomor, az ezernyiféle
betegség, a kirekesztés, a gyűlölködés elleni küzdelem, mindnyájunk szent
kötelessége. Ezen kötelességünk teljesítését, vagy nem teljesítését veszi
figyelembe az a Jézus, akit királyként gúnyoltak ki a kereszten, s királyok
királyaként fogja megítélni a világot.
Ámen