Dr. Benyik György:
Júdás
A
bibliában ezen a néven 8 Júdás nevű ismert szereplővel találkozhatunk. Júdás
Makkabeus, aki a Ptolemeusok elleni felkelést vezette, Hirkanosz János
testvérét is így hívták. Jézus két apostolának is ez volt a neve, az egyik,
Júdás Tádé neve alatt apostoli levél is jelent meg, de aki ennek a névnek a
negatív karakterét adta azt Júdás iskareiotésznek hívtak. Jézus egyik „unoka
testvérének” is Júdás volt a neve. Sőt arról a férfiről is, aki lázadást
szervezett Jézus idejében is Júdás néven emlékezik meg az evangélium. A
jeruzsálemi közösség első vezetőjét is Júdás Barszabbasznak hívták. De
Damaszkusban az egyenes utcában is lakott egy Júdás, akinek a házában Pál
lakott egy rövid ideig.
Júdás
iskariotész mellékneve azt jelenti keriótból való férfi. Jézus maga választotta
apostolai közé, az egyetlen Júda törzséből származó tanítvány volt. A biblia
pénzsóvár embernek ismerte, aki jóllehet az apostolok közös pénzét kezelte,
mégis meg is meglopta barátait. Végül 30 ezüstért a Mesterét is kiszolgáltatta
ellenségeinek. Árulásának indítéka egyesek szerint az volt, hogy csalódott
Jézusban, talán azért, mert földies megfontolások alapján kapcsolódott hozzá. Árulását
Jézus sátán elleni harcával kapcsolja össze az Újszövetségi szentírás.
Jézus
kezdettől fogva tudta, és beszélt is tanítványainak attól, hogy közéjük
férkőzött egy áruló. Először a betániai megkenésnél kerül szembe Jézus és
Júdás, amikor az utóbbi sajnálja azt a drága olajat, amellyel Jézust megkenik.
Az utolsó vacsorán Jézus meg is nevezte árulóját, de egyrészt nem tartotta
vissza az árulástól, hanem inkább még sürgette is, hogy tegye meg azt, amit
elhatározott, másrészt úgy nevezte meg őt, hogy a többi tanítványa gyanúját
nehogy fölkeltse Júdás ellen. Vitatott, hogy Júdás jelen lett volna az utolsó
vacsora legfontosabb jeleneténél az oltári szentség alapítási szavainak
kimondásakor. Mivel Júdás tudta, hogy Jézus a Getszemani kertbe fog menni, oda
vezette a katonákat, hogy elfogják Jézust, majd a szokásos üdvözlési jelet, a
„csókot” árulása titkos jelének választotta. Amikor azonban látta, hogy Jézust
halálra ítélték, kétségbeesésében felakasztotta magát, de vagy a kötél szakadt
el, vagy az ág volt gyenge, de ő lezuhant a mélységbe és úgy halt meg.
Egy
kánaánita szekta azonban mégis tisztelte Júdást, mint az igazság bajnokát és a
bölcsesség letéteményesét ezzel a szektával hozható kapcsolatba a kánonon
kívüli, úgy nevezet nem hivatalos Júdás evangéliuma is. A Júdás nevéhez fűződő
irodalom gyakorta használja fel ennek az apokrif írásnak az érvelését. Nevéhez
kapcsolódik egy zsidó legenda is, mely pozitívan értékelte a tevékenységét.
Évszázadokon keresztül sem homályosult el a neve, jóllehet soha sem tudta semmilyen
irodalom végérvényesen pozitív figurává változtatni Júdás tettét.
Mára
neve azonos az árulással, a barátot színlelő ellenséggel. A szenvedés
történetben tragikus hőssé emelkedett Jézus mellett ő a másik híres, de negatív
figura. Annak ellenére, hogy Péter, a későbbi főapostol is vádolható Jézus
megtagadásával, de annak motívuma a félelem volt. Júdás árulása mögött
számítás, sértődöttség, harag, és a megfontolatlanság áll. Amikor tettének
mélységes következményét felfedezte, eluralkodott rajta a kétségbeesés.
A
bűnösök számára mégis van mondandója Júdás alakjának és példájának. A mondandó
negatív ugyan, de mégis megszívlelendő. A nagy bűnökhöz hasonló okok vezetnek,
mint Júdás indítékai voltak. Minden tanítómesternek számolnia kell azzal, hogy
tanítványai között akad valaki, aki ellene fordul. Negatív példa Júdás abban a
tekintetben is, hogy képtelen a megtérésre, és képtelen hinni abban, hogy Jézus
neki is megbocsáthat. Nem tud mit kezdeni a megbocsátással. Ez minden nagy
bűnösnek a legnagyobb tragédiája. Aki ezt a reményt is elveszíti, mindent
elveszített, a megtisztulás reményét is, amit bűnösen sem kellett volna neki
feladni.